Columns

Auteur column
CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Het wordt tijd om eens te luisteren, in de politiek en het bedrijfsleven.

“Social individualism” en “social identities” zijn nieuwe ontwikkelingen van het consumentengedrag. Steeds weer zoeken wij als mensen groepen op waarbij wij ons thuis voelen en waar wij ons mee identificeren....

3 december 2023

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

 ‘OUT-OF-THE-BOX’ SAMENWERKING BIEDT KANSEN

Floris van Bommel zoekt een originele samenwerking met Brandweer Nederland en maakt een (rode) brandweersneaker. Voor vrijwel iedere retailer zijn dergelijke ‘out-of-the-box’ samenwerkingen te bedenken. Mediabedrijven, ledenorganisaties en ‘vaste momenten’...

27 november 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Wie is er bang voor de PVV?

De verkiezingsuitslag was een geweldige ruk naar rechts. Het was een totale afrekening met het regeringsbeleid van de afgelopen jaren en een teken van ontevredenheid van een grote groep Nederlanders....

23 november 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Wat is er met Singlesday gebeurd?

Wat is er met “Singlesday” gebeurd? Het was nooit een echte liefdesverhouding, Singlesday en Nederland. Het “shopping” fenomeen uit China sloeg nooit echt aan en dit jaar is het helemaal...

6 november 2023

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

DUURZAAMHEID MOET JE DOEN

Alle retailers – van ‘premium’ tot ‘value for money’ en van ‘groot’ tot ‘klein’ -kunnen en moeten met duurzaamheid aan de slag. Rond het thema zijn goede business cases te...

20 oktober 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Spaanse gemeente helpt lokale winkels en bedrijven

De gemeente opent de registratieperiode voor bedrijven om deel te nemen aan de nieuwe Shopping Voucher-campagne Mike Smith 11 oktober 2023 Geïnteresseerden kunnen zich tot dinsdag 17 oktober online aanmelden...

16 oktober 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Waarom moet de Retail en het MKB kapot?

De noodklokken luiden hard en duidelijk. Jan Meerman (Inretail) schat dat 40% van de retail en MKB geen zin meer heeft om door te gaan.  Steeds meer Retail bedrijven gaan...

28 september 2023

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

MEER FOCUS OP DIENSTEN NODIG

In juli groeiden de consumptieve bestedingen aan diensten terwijl aan duurzame goederen juist minder werd uitgegeven. Dit is geen incident maar een signaal van een structurele ontwikkeling. Retailers moeten hierop...

26 september 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Creativiteit nodig bij de terugbetaling van Coronaschulden.

Het kan toch niet zo zijn dat veel MKBers, ZZPers en Retail bedrijven omvallen door de terugbetaling van de Coronaschulden? Naast de rechtmatigheid van de terugbetaling moet er ook gekeken...

30 augustus 2023

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Afschaffen papieren kassabon biedt kansen

In Frankrijk worden retailers door de wet gedwongen om de uitgifte van papieren kassabonnen te beperken. Er is echter geen wet nodig om iets in te voeren dat voordelen heeft...

29 augustus 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Lagere omzetten maar hogere winsten, online retailers veranderen hun strategie

We kennen allemaal de reclames wel van online retailers. Zalando trok de aandacht met veel geschreeuw, terwijl andere aanbieder veelvuldig gebruik maakten van media reclame. Het doel was duidelijk, opvallen...

11 augustus 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

VanMoof: zonder goed product en tevreden klanten is er geen toekomst.

Opeens liggen de waarheden op straat. VanMoof die, na een verlies van 70 miljoen, geen investeerders meer vindt. Surseance en waarschijnlijk een faillissement als gevolg. Maar ook in de politiek...

17 juli 2023

Thema's

Winkels

Strategie

Social media

Marktontwikkelingen

Marketing

E-commerce

Disruptive

Business

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*