Bij snel groeiende ondernemingen is de winst op korte termijn niet het meest belangrijk. Focus op omzetgroei is logisch. Groei, kwaliteit van de formule en steun van stakeholders zijn cruciale...
25 juli 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Platformen worden aangepakt, maar is dat logisch?
Het leek zo mooi, een concentratie van aanbieders via een platform, zodat consumenten niet meer het internet hoeven af te zoeken naar aanbiedingen, de goedkoopste of “beste deal”. Door het...
7 juli 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
Moderetailer Suitable versterkt positie via overnames
De markt voor multibrand moderetailers is lastig. Suitable volgt een interessante groeistrategie via overnames, waarmee de marktpositie op verschillende onderdelen wordt versterkt. Een voorbeeld voor anderen? Net als andere moderetailers...
26 juni 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Welk boek moet mee op vakantie?
Ieder jaar sta je te treuzelen bij je koffer: welk boek neem je dit keer mee? Een leesboek, een managementboek of een studieboek? Daarnaast is er natuurlijk de vraag of...
16 juni 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
Van retail naar ecosysteem, grenzen verleggen
Nederlandse retailers kunnen verschillende dingen leren van buitenlandse retailers. Zo zijn grote Chinese en Amerikaanse spelers meer een ecosysteem dan een retailer. Het volledig kopiëren van deze voorbeelden is lastig,...
24 mei 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS
Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...
15 april 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Hebben lokale winkels de toekomst?
Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...
3 april 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS
Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...
26 maart 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Zeilen op de wind van vandaag, relevantie tijdens het koopproces
Het verleden is geweest, terugkijken hoe het was heeft geen zin. Natuurlijk winkels waren overal en winkelstraten gezellig druk, maar dat is geweest. Het komt er nu steeds meer op...
5 maart 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
UITDAGINGEN EN KANSEN VOOR SPEELGOEDWINKELS
De markt voor speelgoedwinkels is lastig zoals geïllustreerd door enkele recente nieuwsberichten. Niettemin zijn er kansen om een onderscheidende positie in de markt te krijgen en te houden. Die kansen...
29 februari 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Afscheidsrede bij de Erasmus Universiteit
Op 23 februari 2024 gaat het dan echt gebeuren: mijn afscheidsrede! Ik heb 25 jaar met volle overgave en met heel veel plezier met mijn leerstoel e- Marketing aan de...
29 januari 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
SAMENWERKING ONLINE PLATFORMS EN INNOVATIEVE CONCEPTEN BIEDT KANSEN
Samenwerking tussen online platforms en innovatieve retailconcepten biedt voordelen voor beide partijen. Een recent voorbeeld van Wehkamp en Hulaaloop illustreert dit. Ik zet de kansen op een rijtje. Ik zag...
De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.
Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...