Dit was me het nachtje wel De kiezer heeft gesproken. De uitslag is duidelijk, maar nu begint het echte werk pas: formeren. Vier of vijf partijen met uiteenlopende standpunten moeten...
30 oktober 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Duurzaamheid maar dan simpel
DUURZAAMHEID, MAAR DAN SIMPEL Grote retailers kunnen grote initiatieven nemen op gebied van duurzaamheid. Voor kleine ondernemers is ‘eenvoud’ meer gepast: luisteren, kiezen, doen en kort verantwoorden. Een praktische aanpak...
22 oktober 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Waarom de prijzen in Duitsland veel lager zijn
Boodschappen in Duitsland De laatste jaren hoor ik steeds vaker dat de boodschappen in Nederland goedkoop zijn, dat Duitsland echt niet goedkoper is. Vooral politici blijven dit herhalen en er...
30 september 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Lichtpuntjes aan de horizon
Na jarenlang ondernemingen steeds zwaar te belasten en met extreme regelzucht innovatie het ondernemerschap te ontmoedigen, dringt in Den Haag nu toch het besef door dat we onze concurrentiepositie snel...
18 september 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Slim verbinden met lokale gemeenschap, een kans voor retail
Traditionele sponsoring van maatschappelijke organisaties (stichtingen, verenigingen en goede doelen) door (lokale) ondernemers is vaak lastig voor beide partijen. Het Dappre netwerk verbindt maatschappelijke organisaties, hun achterban en ondernemers en...
17 september 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Overname Ceconomy: gevolgen voor Europese retail
JD.com zet een belangrijke stap in Europa via het bod op MediaMarkt/Saturn. De overige spelers in de consumentenelektronica sector zullen moeten reageren om niet op achterstand te komen. Op termijn...
21 augustus 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Terugkijken is er niet meer bij
Terugkijken is er niet meer bij Normaal moet je reflecteren op het verleden, verantwoording afleggen over je daden maar het lijkt wel of dat niet meer gebruikelijk is. Kijkt u...
18 augustus 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Het nieuwe winkelaanbod en koopgedrag
Een stille revolutie in de winkelstraat Steeds meer winkels verdwijnen, stoppen of worden overgenomen. Soms is er geen opvolger, vaak is er geen opvolging als de huidige eigenaar wil stoppen....
4 augustus 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
COOLBUE: KANSRIJK IN DUITSLAND
Coolblue zet verdere stappen in Duitsland. Zal dit succesvol zijn? We weten immers dat internationale expansie risicovol is. Op basis van enkele factoren ben ik positief over de succeskansen. Ik...
23 juli 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Ook in lastige markten zijn er kansen
Consumentenelektronica is een bovengemiddeld uitdagend segment binnen de non-food retailmarkt. Echter: ook in deze markt zijn er groeikansen voor retailers, zoals Amac en EP laten zien. Verschillende factoren ondersteunen deze...
19 mei 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Is tweede hands de toekomst voor de retail?
Vinted groeit spectaculair en toont de toekomst van de (tweedehands)markt Een 330% groei van de winst (76 miljoen) en 36% groei van de omzet (813 miljoen) zijn indrukwekkende cijfers in...
30 april 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
FOCUS NIET OP PRIJS
Retailers doen er goed aan om zich op andere zaken dan ‘prijs’ te richten om de gunst van de klant te krijgen. Een prijsgevecht is maar door een enkeling vol...
De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.
Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...