We hebben het vaak over versterking en concentratie van retail in binnensteden om die binnensteden meer aantrekkelijk en leefbaar te maken. Er zijn echter ook andere functies van de binnenstad...
19 november 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Huilen om de retail
We zagen het noodlot aankomen Blokker failliet, Stella failliet, Body shop failliet en steeds worden er dikke tranen gehuild. De ketens zullen gemist worden, het is leegloop in de winkelstraat,...
13 november 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
Kansen voor lokale retailers
Gaat de lokale retail de strijd verliezen van de grotere filiaalbedrijven en de online spelers? Dat hoeft zeker niet. Er zijn veel kansen in de markt waarvoor juist lokale en...
17 oktober 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
B2B BIEDT KANSEN VOOR LOKALE RETAILERS
Gaat de lokale retail de strijd verliezen van de grotere filiaalbedrijven en de online spelers? Dat hoeft zeker niet. Uitbreiding naar B2B biedt vele kansen. Zelfstandigen zijn goed gepositioneerd om...
12 september 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Nieuwe kleren zorgen voor grote milieuproblemen, maar klanten blijven kopen
Een columnist in het Financiële Dagblad (22 augustus) analyseert het probleem van de kledingindustrie. Goedkope kleding vanuit China en andere lagelonenlanden overspoelen Europa (en Amerika). Alles wordt eraan gedaan om...
22 augustus 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
SLIM(MER) ZOEKEN NAAR PERSONEEL
Goed personeel is uiterst waardevol voor retailers maar het is schaars en moeilijk te vinden. Wat moet je nu doen? Creativiteit is nodig in deze krappe arbeidsmarkt. Drie ideeën voor...
19 augustus 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
BIJ SNELLE GROEIERS GAAT HET OM MEER DAN WINST
Bij snel groeiende ondernemingen is de winst op korte termijn niet het meest belangrijk. Focus op omzetgroei is logisch. Groei, kwaliteit van de formule en steun van stakeholders zijn cruciale...
25 juli 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Platformen worden aangepakt, maar is dat logisch?
Het leek zo mooi, een concentratie van aanbieders via een platform, zodat consumenten niet meer het internet hoeven af te zoeken naar aanbiedingen, de goedkoopste of “beste deal”. Door het...
7 juli 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
Moderetailer Suitable versterkt positie via overnames
De markt voor multibrand moderetailers is lastig. Suitable volgt een interessante groeistrategie via overnames, waarmee de marktpositie op verschillende onderdelen wordt versterkt. Een voorbeeld voor anderen? Net als andere moderetailers...
26 juni 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Welk boek moet mee op vakantie?
Ieder jaar sta je te treuzelen bij je koffer: welk boek neem je dit keer mee? Een leesboek, een managementboek of een studieboek? Daarnaast is er natuurlijk de vraag of...
16 juni 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
Van retail naar ecosysteem, grenzen verleggen
Nederlandse retailers kunnen verschillende dingen leren van buitenlandse retailers. Zo zijn grote Chinese en Amerikaanse spelers meer een ecosysteem dan een retailer. Het volledig kopiëren van deze voorbeelden is lastig,...
24 mei 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS
Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...
De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.
Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...