Columns

Auteur column
CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Verkiezingen: dit was me het nachtje wel

Dit was me het nachtje wel De kiezer heeft gesproken. De uitslag is duidelijk, maar nu begint het echte werk pas: formeren. Vier of vijf partijen met uiteenlopende standpunten moeten...

30 oktober 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Duurzaamheid maar dan simpel

DUURZAAMHEID, MAAR DAN SIMPEL Grote retailers kunnen grote initiatieven nemen op gebied van duurzaamheid. Voor kleine ondernemers is ‘eenvoud’ meer gepast: luisteren, kiezen, doen en kort verantwoorden. Een praktische aanpak...

22 oktober 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Waarom de prijzen in Duitsland veel lager zijn

Boodschappen in Duitsland De laatste jaren hoor ik steeds vaker dat de boodschappen in Nederland goedkoop zijn, dat Duitsland echt niet goedkoper is. Vooral politici blijven dit herhalen en er...

30 september 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Lichtpuntjes aan de horizon

Na jarenlang ondernemingen steeds zwaar te belasten en met extreme regelzucht innovatie het ondernemerschap te ontmoedigen, dringt in Den Haag nu toch het besef door dat we onze concurrentiepositie snel...

18 september 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Slim verbinden met lokale gemeenschap, een kans voor retail

Traditionele sponsoring van maatschappelijke organisaties (stichtingen, verenigingen en goede doelen) door (lokale) ondernemers is vaak lastig voor beide partijen. Het Dappre netwerk verbindt maatschappelijke organisaties, hun achterban en ondernemers en...

17 september 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Overname Ceconomy: gevolgen voor Europese retail

JD.com zet een belangrijke stap in Europa via het bod op MediaMarkt/Saturn. De overige spelers in de consumentenelektronica sector zullen moeten reageren om niet op achterstand te komen. Op termijn...

21 augustus 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Terugkijken is er niet meer bij

Terugkijken is er niet meer bij Normaal moet je reflecteren op het verleden, verantwoording afleggen over je daden maar het lijkt wel of dat niet meer gebruikelijk is. Kijkt u...

18 augustus 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Het nieuwe winkelaanbod en koopgedrag

Een stille revolutie in de winkelstraat Steeds meer winkels verdwijnen, stoppen of worden overgenomen. Soms is er geen opvolger, vaak is er geen opvolging als de huidige eigenaar wil stoppen....

4 augustus 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

COOLBUE: KANSRIJK IN DUITSLAND

Coolblue zet verdere stappen in Duitsland. Zal dit succesvol zijn? We weten immers dat internationale expansie risicovol is. Op basis van enkele factoren ben ik positief over de succeskansen.  Ik...

23 juli 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Ook in lastige markten zijn er kansen

Consumentenelektronica is een bovengemiddeld uitdagend segment binnen de non-food retailmarkt. Echter: ook in deze markt zijn er groeikansen voor retailers, zoals Amac en EP laten zien. Verschillende factoren ondersteunen deze...

19 mei 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Is tweede hands de toekomst voor de retail?

Vinted groeit spectaculair en toont de toekomst van de  (tweedehands)markt Een 330% groei van de winst (76 miljoen) en 36% groei van de omzet  (813 miljoen) zijn indrukwekkende cijfers in...

30 april 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

FOCUS NIET OP PRIJS

Retailers doen er goed aan om zich op andere zaken dan ‘prijs’ te richten om de gunst van de klant te krijgen. Een prijsgevecht is maar door een enkeling vol...

16 april 2025

Thema's

Winkels

Strategie

Social media

Marktontwikkelingen

Marketing

E-commerce

Disruptive

Business

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*