De Duitse bouwmarktgigant Hornbach zet in Nederland twee extra groeimotoren aan: kleiner format en speciaalzaken. Hiermee zullen meer retailers in concurrentie komen met Hornbach. Wat gaan ze doen? Een verkenning...
19 maart 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Krachtige merken hebben een voorkeur bij de klanten zoals Douwe Egberts en Lego
Iedereen klaagt over de hoge prijzen in de supermarkten, en terecht. In enkele jaren tijd zijn deze prijzen schrikbarend gestegen en meer dan in andere landen zoals Duitsland, Spanje of...
12 maart 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Crowdfunding is zeer interessant voor de retailsector
Financiering van retailers door banken is lastig en crowdfunding kan uitkomst bieden. Deze financieringsvorm heeft diverse voordelen waarvan retailers kunnen profiteren. Onlangs zag ik een artikel op de website van...
18 februari 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Valentijnsdag, een dag van romantiek (14 februari)
Begin jaren 70 kwam ik in Engeland in aanraking met Valentijnsdag. Een spannende dag, waarbij vooral kaarten en bloemen werden gestuurd naar een geheime liefde. Raden van wie je de...
5 februari 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Waar zijn wij mee bezig? Wij willen onze vrijheid terug!
Hogere belastingen, hogere inflatie, minder koopkracht, meer faillissementen, meer bedrijven verlaten Nederland (en niet alleen bedrijven). Wie vindt dit zorgelijk? Niet de regering, niet de overheid en niet de vakbonden....
29 januari 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Lessen uit kringloopwinkels
LESSEN UIT DE KRINGLOOPWINKELS De kringloopwinkels zijn het stadium van ‘amateuristische hobbywinkels’ voorbij. De sector heeft een vaste plaats in het retaillandschap gekregen. De retailsector kan zelfs enkele dingen leren...
17 januari 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Eén winkelvrije dag per jaar is toch niet te veel gevraagd?
Weet u nog hoe vroeger het Kerstfeest was? Heerlijk thuis bij familie en vrienden. Samen kerstfeest vieren met heerlijk eten, drank en gezelligheid. Ook het restaurant werd niet vergeten, heerlijk...
20 december 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
‘HERITAGE’ GEEFT KANSEN VOOR RETAILERS
Verschillende lokale, zelfstandige retailers hebben een lange geschiedenis: ‘heritage’. Dat biedt voordelen die niet altijd voldoende benut worden. Ik sprak onlangs met mijn gewaardeerde oud-collega Olaf Zwijnenburg, sectormanager non-food retail...
18 december 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Een catch 22 situatie, dus er gebeurt niets.
Een catch 22 situatie, dus er gebeurt niets Een passieve overheid ondergraaft onze toekomst De overheid spreekt haar zorgen uit over de stijgende prijzen, vooral voor de eerste levensbehoeften, maar...
5 december 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
BIBLIOTHEEK BIEDT KANSEN VOOR DE BINNENSTAD
We hebben het vaak over versterking en concentratie van retail in binnensteden om die binnensteden meer aantrekkelijk en leefbaar te maken. Er zijn echter ook andere functies van de binnenstad...
19 november 2024
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Huilen om de retail
We zagen het noodlot aankomen Blokker failliet, Stella failliet, Body shop failliet en steeds worden er dikke tranen gehuild. De ketens zullen gemist worden, het is leegloop in de winkelstraat,...
13 november 2024
Door: Jos Voss
Retail expert
Kansen voor lokale retailers
Gaat de lokale retail de strijd verliezen van de grotere filiaalbedrijven en de online spelers? Dat hoeft zeker niet. Er zijn veel kansen in de markt waarvoor juist lokale en...
De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.
Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...