Terugkijken is er niet meer bij Normaal moet je reflecteren op het verleden, verantwoording afleggen over je daden maar het lijkt wel of dat niet meer gebruikelijk is. Kijkt u...
18 augustus 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Het nieuwe winkelaanbod en koopgedrag
Een stille revolutie in de winkelstraat Steeds meer winkels verdwijnen, stoppen of worden overgenomen. Soms is er geen opvolger, vaak is er geen opvolging als de huidige eigenaar wil stoppen....
4 augustus 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
COOLBUE: KANSRIJK IN DUITSLAND
Coolblue zet verdere stappen in Duitsland. Zal dit succesvol zijn? We weten immers dat internationale expansie risicovol is. Op basis van enkele factoren ben ik positief over de succeskansen. Ik...
23 juli 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Ook in lastige markten zijn er kansen
Consumentenelektronica is een bovengemiddeld uitdagend segment binnen de non-food retailmarkt. Echter: ook in deze markt zijn er groeikansen voor retailers, zoals Amac en EP laten zien. Verschillende factoren ondersteunen deze...
19 mei 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Is tweede hands de toekomst voor de retail?
Vinted groeit spectaculair en toont de toekomst van de (tweedehands)markt Een 330% groei van de winst (76 miljoen) en 36% groei van de omzet (813 miljoen) zijn indrukwekkende cijfers in...
30 april 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
FOCUS NIET OP PRIJS
Retailers doen er goed aan om zich op andere zaken dan ‘prijs’ te richten om de gunst van de klant te krijgen. Een prijsgevecht is maar door een enkeling vol...
16 april 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
De invoerheffingen en de Nederlandse economie
10% invoerheffing op EU-goederen naar Amerika, maar 145% op goederen uit China. Amerika begint een tarievenoorlog om de eigen industrie te beschermen en om het handelstekort te reduceren. Een maatregel,...
10 april 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
HORNBACH ZET EXTRA GROEIMOTOREN AAN
De Duitse bouwmarktgigant Hornbach zet in Nederland twee extra groeimotoren aan: kleiner format en speciaalzaken. Hiermee zullen meer retailers in concurrentie komen met Hornbach. Wat gaan ze doen? Een verkenning...
19 maart 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Krachtige merken hebben een voorkeur bij de klanten zoals Douwe Egberts en Lego
Iedereen klaagt over de hoge prijzen in de supermarkten, en terecht. In enkele jaren tijd zijn deze prijzen schrikbarend gestegen en meer dan in andere landen zoals Duitsland, Spanje of...
12 maart 2025
Door: Jos Voss
Retail expert
Crowdfunding is zeer interessant voor de retailsector
Financiering van retailers door banken is lastig en crowdfunding kan uitkomst bieden. Deze financieringsvorm heeft diverse voordelen waarvan retailers kunnen profiteren. Onlangs zag ik een artikel op de website van...
18 februari 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Valentijnsdag, een dag van romantiek (14 februari)
Begin jaren 70 kwam ik in Engeland in aanraking met Valentijnsdag. Een spannende dag, waarbij vooral kaarten en bloemen werden gestuurd naar een geheime liefde. Raden van wie je de...
5 februari 2025
Door: Cor Molenaar
Hoogleraar eMarketing
Waar zijn wij mee bezig? Wij willen onze vrijheid terug!
Hogere belastingen, hogere inflatie, minder koopkracht, meer faillissementen, meer bedrijven verlaten Nederland (en niet alleen bedrijven). Wie vindt dit zorgelijk? Niet de regering, niet de overheid en niet de vakbonden....
De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.
Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...