Waar blijft de “mens”?

Gepubliceerd op dinsdag 14 februari 2023 - 11:08 uur

Chatboxen, artificial intelligence, algoritmes, cloud en chatgpt. Nieuwe technologische ontwikkelingen die het menselijke gedrag vervangen. Maar is een mens niet meer dan een proces, een response op prikkels of technologisch voorspelbaar?

Technologie begon als procesautomatisering. Efficiency en kwaliteitsverbetering lagen aan de basis van technologische toepassingen. In de jaren negentig kwam de mobiele telefoon voor communicatie en een decennium later de i-phone voor een connectie met internet. Ondertussen werd ook internet voor consumententoepassingen gelanceerd, eerst als informatiemedium later als communicatiemedium, verkoopkanaal en infrastructuur. Ook bij deze technologieën waren de nieuwe mogelijkheden ondersteunend aan het menselijk gedrag, maar dat is nu veranderd. De technologie vervangt het menselijk handelen, is dit niet een vorm van robotisering?

Technologie en al die nieuwe mogelijkheden moeten meer verklaren over het menselijk gedrag,  het gedrag duiden en verklaren. Dat is de basis van machine learning. De apps op de smart phone zijn bedoeld als communicatiemedium om gebruikers te informeren, zodat er een bewuste keuze gemaakt kan worden.  En de sociale media zorgen voor een goede communicatie op basis van vriendschappen of interesses. Wij moeten weer terug naar het centraal stellen van “de mens”, u en ik. Wij moeten geholpen worden in onze keuzen door eerlijke en oprechte informatie. Maar bovenal moet de technologie ons als mens blijven zien en waarderen. Niet bemoederen, niet robotiseren, maar ondersteunen in onze basisbehoeften: sociale contacten, erkenning, zelfontplooiing en waardering.

Als de technologie daarvoor wordt ingezet praten we niet over virtuele werelden, metaversies of wat dan ook. Maar wordt juist het intermenselijke contact weer belangrijk, wellicht dat er dan ook weer samenhorigheid en respect voor elkaar terugkomt. Dat wij mensen weer met elkaar gaan praten en niet meer tegen elkaar, dat informeren belangrijker wordt dan overtuigen. Dat ook a-typisch gedrag wordt getolereerd en dat iedereen weer als gelijke wordt gezien. De technologie moet weer terug naar de basis, efficiency bevorderen en kwaliteit bieden aan ons leven voor alles wat wij, als “mens” willen.

Cor Molenaar
14-02-03

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Creativiteit nodig bij de terugbetaling van Coronaschulden.

Het kan toch niet zo zijn dat veel MKBers, ZZPers en Retail bedrijven omvallen door de terugbetaling van de Coronaschulden? Naast de rechtmatigheid van de terugbetaling moet er ook gekeken...

30 augustus 2023

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Afschaffen papieren kassabon biedt kansen

In Frankrijk worden retailers door de wet gedwongen om de uitgifte van papieren kassabonnen te beperken. Er is echter geen wet nodig om iets in te voeren dat voordelen heeft...

29 augustus 2023

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Lagere omzetten maar hogere winsten, online retailers veranderen hun strategie

We kennen allemaal de reclames wel van online retailers. Zalando trok de aandacht met veel geschreeuw, terwijl andere aanbieder veelvuldig gebruik maakten van media reclame. Het doel was duidelijk, opvallen...

11 augustus 2023

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*