Waar blijft de “mens”?

Gepubliceerd op dinsdag 14 februari 2023 - 11:08 uur

Chatboxen, artificial intelligence, algoritmes, cloud en chatgpt. Nieuwe technologische ontwikkelingen die het menselijke gedrag vervangen. Maar is een mens niet meer dan een proces, een response op prikkels of technologisch voorspelbaar?

Technologie begon als procesautomatisering. Efficiency en kwaliteitsverbetering lagen aan de basis van technologische toepassingen. In de jaren negentig kwam de mobiele telefoon voor communicatie en een decennium later de i-phone voor een connectie met internet. Ondertussen werd ook internet voor consumententoepassingen gelanceerd, eerst als informatiemedium later als communicatiemedium, verkoopkanaal en infrastructuur. Ook bij deze technologieën waren de nieuwe mogelijkheden ondersteunend aan het menselijk gedrag, maar dat is nu veranderd. De technologie vervangt het menselijk handelen, is dit niet een vorm van robotisering?

Technologie en al die nieuwe mogelijkheden moeten meer verklaren over het menselijk gedrag,  het gedrag duiden en verklaren. Dat is de basis van machine learning. De apps op de smart phone zijn bedoeld als communicatiemedium om gebruikers te informeren, zodat er een bewuste keuze gemaakt kan worden.  En de sociale media zorgen voor een goede communicatie op basis van vriendschappen of interesses. Wij moeten weer terug naar het centraal stellen van “de mens”, u en ik. Wij moeten geholpen worden in onze keuzen door eerlijke en oprechte informatie. Maar bovenal moet de technologie ons als mens blijven zien en waarderen. Niet bemoederen, niet robotiseren, maar ondersteunen in onze basisbehoeften: sociale contacten, erkenning, zelfontplooiing en waardering.

Als de technologie daarvoor wordt ingezet praten we niet over virtuele werelden, metaversies of wat dan ook. Maar wordt juist het intermenselijke contact weer belangrijk, wellicht dat er dan ook weer samenhorigheid en respect voor elkaar terugkomt. Dat wij mensen weer met elkaar gaan praten en niet meer tegen elkaar, dat informeren belangrijker wordt dan overtuigen. Dat ook a-typisch gedrag wordt getolereerd en dat iedereen weer als gelijke wordt gezien. De technologie moet weer terug naar de basis, efficiency bevorderen en kwaliteit bieden aan ons leven voor alles wat wij, als “mens” willen.

Cor Molenaar
14-02-03

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*