TOMO, een nieuwe kledingwinkel kan een gamechanger zijn

Gepubliceerd op donderdag 16 maart 2023 - 13:59 uur

Op 17 maart opent TOMO haar eerste kledingwinkel in “The Mall of The Netherlands” in Leidschendam. Een luxe omgeving met prachtige winkels van alle bekende merken. De kledingwinkel TOMO is hierbij een beetje een buitenbeentje. Terwijl de kledingindustrie worstelt met de veranderingen in de markt, de grillige consument en de eisen aan duurzaamheid en supply chain controles (Bangladesh), doet TOMO het anders. Onderneemster Marjan Hasselhoff realiseerde haar visie in een nieuwe winkel, sustainable, duurzaam en bovenal milieuvriendelijk. Niet langer meer “fast fashion” met consequenties voor duurzaamheid, derdewereldlanden (kinderarbeid en gevolgen voor het milieu) en korte levenscycli van de kleding, maar eerlijk, transparant en duurzaam. Een uitdaging, zonder meer, maar is de consument er nu al klaar voor?

Anders dan de klassieke merken
De collectie is attractief, zonder meer, de winkel lokt, niet in het minst door de uitstaling en de “visuals”. Daarbij een 90tal Europese merken, juist Europese merken om de controle op duurzaamheid beter mogelijk te maken. Er zijn ook veel faciliteiten voor het verlengen van de levensduur van der artikelen met o.a. een vermaak dienst en recycle mogelijkheden.

Dit concept staat in schril contrast met de retailers/merken, die juist op snelle modewisselingen inzetten en op het stimuleren van emotionele aankopen. Juist op de dag van de winkelpresentatie maakte Initex/Zara hele goede jaarcijfers bekend met een winst van 4.1 miljard, een groei van 27%. De kracht van Zara is de snel wisselende collectie, een goede vertaalslag van klantwensen naar productontwikkeling en natuurlijk ook de Europese vestiging in Spanje. Maar juist het inspelen op klantwensen en het verrassingseffect door steeds nieuwe producten trekt kopers naar de winkel (naast online verkopen). TOMO wil ook inspelen op de wensen van klanten, maar dan juist op de toegenomen belangstelling voor duurzaamheid en eerlijke producten. Dit speelt heel sterk bij de generatie tussen 25 en 45 jaar, maar ook bij de GenZ generatie, die influencer zijn voor hun oudere leeftijdsgenoten en moeders.

Inspelen op het sentiment
De merken bij TOMO zijn zorgvuldig gekozen en worden aangespoord om mee te gaan in de visie en gebruik te maken van gerecyclede materialen. Duidelijk een blik op de toekomst, maar is het genoeg? Bottomline komt het toch aan op klantenbinding, het terugkomgedrag en uiteindelijk de winstgevendheid. De doelstelling van TOMO om in te spelen op het duurzaamheidssentiment is goed, maar wil de klant hiervoor betalen? De locatie is goed tussen alle bekende merken, maar is dit genoeg om de juiste klanten te trekken?

De groeistrategie
Ondanks de ambitie nog een tweetal nieuwe winkels te openen lijkt de keuze voor “shop in shop” activiteiten een goede keuze. Kleine vestigingen in bestaande winkels zoals bijvoorbeeld de Bijenkorf maken het mogelijk om te profiteren van de aantrekkingskracht en de klanten van andere winkels om het eigen concept en de eigen identiteit onder de aandacht te brengen. Een sterke focus op “The message” is belangrijk, communiceren met de beoogde doelgroep en verlokken om duurzaamheid te prefereren boven lage prijzen. Een uitgekiende internetstrategie en betrokkenheid bij social media zullen essentieel zijn om met deze boodschap de juiste potentiële klanten te bereiken.

 TOMO een gamechanger?
Het is vroeg dag, de bewustwording is er bij alle generaties en de aangepaste wetgeving voor productie in derdewereldlanden (verantwoordelijkheid) zijn hoopvolle signalen voor het concept. Nu de kledingindustrie het zwaar heeft, de consumenten bewuster gaan kopen o.a. door dalende koopkracht, maar ook door zorgen over de toekomst, kan TOMO een “gamechanger” zijn, alleen geduld is wel nodig bij de investeerders (waaronder EK retail.)

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

BIJ SNELLE GROEIERS GAAT HET OM MEER DAN WINST

Bij snel groeiende ondernemingen is de winst op korte termijn niet het meest belangrijk. Focus op omzetgroei is logisch. Groei, kwaliteit van de formule en steun van stakeholders zijn cruciale...

25 juli 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Platformen worden aangepakt, maar is dat logisch?

Het leek zo mooi, een concentratie van aanbieders via een platform, zodat consumenten niet meer het internet hoeven af te zoeken naar aanbiedingen, de goedkoopste of “beste deal”. Door het...

7 juli 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Moderetailer Suitable versterkt positie via overnames

De markt voor multibrand moderetailers is lastig. Suitable volgt een interessante groeistrategie via overnames, waarmee de marktpositie op verschillende onderdelen wordt versterkt. Een voorbeeld voor anderen? Net als andere moderetailers...

26 juni 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*