TOMO, een nieuwe kledingwinkel kan een gamechanger zijn

Gepubliceerd op donderdag 16 maart 2023 - 13:59 uur

Op 17 maart opent TOMO haar eerste kledingwinkel in “The Mall of The Netherlands” in Leidschendam. Een luxe omgeving met prachtige winkels van alle bekende merken. De kledingwinkel TOMO is hierbij een beetje een buitenbeentje. Terwijl de kledingindustrie worstelt met de veranderingen in de markt, de grillige consument en de eisen aan duurzaamheid en supply chain controles (Bangladesh), doet TOMO het anders. Onderneemster Marjan Hasselhoff realiseerde haar visie in een nieuwe winkel, sustainable, duurzaam en bovenal milieuvriendelijk. Niet langer meer “fast fashion” met consequenties voor duurzaamheid, derdewereldlanden (kinderarbeid en gevolgen voor het milieu) en korte levenscycli van de kleding, maar eerlijk, transparant en duurzaam. Een uitdaging, zonder meer, maar is de consument er nu al klaar voor?

Anders dan de klassieke merken
De collectie is attractief, zonder meer, de winkel lokt, niet in het minst door de uitstaling en de “visuals”. Daarbij een 90tal Europese merken, juist Europese merken om de controle op duurzaamheid beter mogelijk te maken. Er zijn ook veel faciliteiten voor het verlengen van de levensduur van der artikelen met o.a. een vermaak dienst en recycle mogelijkheden.

Dit concept staat in schril contrast met de retailers/merken, die juist op snelle modewisselingen inzetten en op het stimuleren van emotionele aankopen. Juist op de dag van de winkelpresentatie maakte Initex/Zara hele goede jaarcijfers bekend met een winst van 4.1 miljard, een groei van 27%. De kracht van Zara is de snel wisselende collectie, een goede vertaalslag van klantwensen naar productontwikkeling en natuurlijk ook de Europese vestiging in Spanje. Maar juist het inspelen op klantwensen en het verrassingseffect door steeds nieuwe producten trekt kopers naar de winkel (naast online verkopen). TOMO wil ook inspelen op de wensen van klanten, maar dan juist op de toegenomen belangstelling voor duurzaamheid en eerlijke producten. Dit speelt heel sterk bij de generatie tussen 25 en 45 jaar, maar ook bij de GenZ generatie, die influencer zijn voor hun oudere leeftijdsgenoten en moeders.

Inspelen op het sentiment
De merken bij TOMO zijn zorgvuldig gekozen en worden aangespoord om mee te gaan in de visie en gebruik te maken van gerecyclede materialen. Duidelijk een blik op de toekomst, maar is het genoeg? Bottomline komt het toch aan op klantenbinding, het terugkomgedrag en uiteindelijk de winstgevendheid. De doelstelling van TOMO om in te spelen op het duurzaamheidssentiment is goed, maar wil de klant hiervoor betalen? De locatie is goed tussen alle bekende merken, maar is dit genoeg om de juiste klanten te trekken?

De groeistrategie
Ondanks de ambitie nog een tweetal nieuwe winkels te openen lijkt de keuze voor “shop in shop” activiteiten een goede keuze. Kleine vestigingen in bestaande winkels zoals bijvoorbeeld de Bijenkorf maken het mogelijk om te profiteren van de aantrekkingskracht en de klanten van andere winkels om het eigen concept en de eigen identiteit onder de aandacht te brengen. Een sterke focus op “The message” is belangrijk, communiceren met de beoogde doelgroep en verlokken om duurzaamheid te prefereren boven lage prijzen. Een uitgekiende internetstrategie en betrokkenheid bij social media zullen essentieel zijn om met deze boodschap de juiste potentiële klanten te bereiken.

 TOMO een gamechanger?
Het is vroeg dag, de bewustwording is er bij alle generaties en de aangepaste wetgeving voor productie in derdewereldlanden (verantwoordelijkheid) zijn hoopvolle signalen voor het concept. Nu de kledingindustrie het zwaar heeft, de consumenten bewuster gaan kopen o.a. door dalende koopkracht, maar ook door zorgen over de toekomst, kan TOMO een “gamechanger” zijn, alleen geduld is wel nodig bij de investeerders (waaronder EK retail.)

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Valentijnsdag, een dag van romantiek (14 februari)

Begin jaren 70 kwam ik in Engeland in aanraking met Valentijnsdag. Een spannende dag, waarbij vooral kaarten en bloemen werden gestuurd naar een geheime liefde. Raden van wie je de...

5 februari 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Waar zijn wij mee bezig? Wij willen onze vrijheid terug!

Hogere belastingen, hogere inflatie, minder koopkracht, meer faillissementen, meer bedrijven verlaten Nederland (en niet alleen bedrijven). Wie vindt dit zorgelijk? Niet de regering, niet de overheid en niet de vakbonden....

29 januari 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Lessen uit kringloopwinkels

LESSEN UIT DE KRINGLOOPWINKELS De kringloopwinkels zijn het stadium van ‘amateuristische hobbywinkels’ voorbij. De sector heeft een vaste plaats in het retaillandschap gekregen. De retailsector kan zelfs enkele dingen leren...

17 januari 2025

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*