INVESTEREN IN STARTUPS BIEDT KANSEN

Gepubliceerd op woensdag 17 december 2025 - 11:35 uur
plaatje financiering startups

De samenwerking tussen Wibra en een startup – het circulaire sokkenmerk Vodde is interessant voor beide partijen. Er zijn kansen voor retailers die in de samenwerking met startups nog een stapje verder willen gaan door in hen te investeren. Dit biedt voordelen voor zowel de startup als de retailer.

Ik zag een persbericht van Wibra over de samenwerking tussen Wibra en een startup, het circulaire textielbedrijf Vodde. Wibra-medewerkers krijgen een paar ‘limited edition’ sokken, gemaakt van oude Wibra-bedrijfskleding. Vanaf volgend jaar zijn de circulaire sokken ook verkrijgbaar in de winkels. Deze samenwerking biedt voordelen voor beide partijen. Vodde krijgt een extra platform voor haar producten. Wibra kan bijzondere producten aan haar klanten bieden waarbij ook de duurzaamheidsstrategie wordt ondersteund.

Het bericht triggerde bij mij een idee over verdergaande samenwerking tussen retailers en startups. Ik denk dat er voor bepaalde retailers kansen zijn door niet alleen met innovatieve startups samen te werken maar om daarin een stap verder te gaan door in hen te investeren. Dit biedt voordelen voor zowel de startups als de retailer. Ik werk het idee in deze column wat verder uit.

Voordelen voor startups
Investeren door een retailer in een startup heeft voor de startup verschillende voordelen:

  • Financiering. Startups zijn moeilijk bancair financierbaar. Zij hebben geen bewezen track-record en te weinig assets die als onderpand voor een financiering kunnen dienen. Startups moeten daarom zoeken naar andere financieringsvormen, waarbij financiering door een strategische partner (bijvoorbeeld een retailer) een optie is
  • Gebruik maken van de kennis van de retailer, bijvoorbeeld over vastgoed/locaties, andere partners om mee samen te werken of buitenlandse markten
  • Bieden van een extra platform voor producten, zowel online als offline.

Wat brengt het de retailer

Het investeren in startups kan de retailer diverse voordelen brengen:

  • Toegevoegde waarde voor de eigen business. Dit kan ‘directe’ toegevoegde waarde zijn, bijvoorbeeld door extra producten in de winkel te kunnen verkopen. Het kan ook op een meer indirecte manier. Zo kan bijvoorbeeld de startup kennis leveren die later gebruikt kan worden. In de Wibra/Vodde casus kan de kennis van Vodde over circulaire productie nuttig zijn
  • Helpen van de startup om de business uit te bouwen, bijvoorbeeld door financiering, leveren van kennis en coaching. Via het aandeelhouderschap van de startup profiteert de retailer van de groei van de business
  • Verzilveren van de waarde van de startup. Als de startup succesvol is, krijgt deze op termijn een bepaalde waarde. Die waarde kan verzilverd worden, bijvoorbeeld door verkoop aan een strategische of financiële partij. Vervolgens kan het vrijgekomen geld opnieuw worden geïnvesteerd, in de eigen business of in nieuwe startups.

Niet voor iedereen geschikt
Het geschetste idee is niet voor iedereen geschikt. Om het te laten werken moet de retailer beschikken over voldoende financiële middelen, managementcapaciteit en risicobereidheid.

Er is geld nodig, niet alleen om een aandelenbelang te nemen in de startup, maar ook om de groei in de eerste fases te financieren. Zodra de business van de startup in een rijpere fase komt en er sprake is van een bewezen track-record, komen andere financieringsopties in beeld, waaronder bancaire financiering. Tot die tijd zal de retailer zelf moeten financieren.

Het aansturen van de startup en het zorgen voor voldoende synergie met de eigen business vraagt om managementcapaciteit. Dit komt bovenop de managementcapaciteit die nodig is voor de eigen business.

Investeren in startups heeft een bovengemiddeld risicoprofiel. De retailer moet voldoende ‘risk appetite’ hebben en bereid en in staat zijn om verliezen te incasseren, zonder dat zijn eigen business onderuitgaat. De risico’s kunnen verminderd worden door niet te investeren in 1 startup maar in een portfolio aan startups waardoor een zekere spreiding kan worden bereikt. Dit vraagt weer meer financiële middelen en managementcapaciteit.

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Is veranderen wel goed?

Al het oude moet verdwijnen, maar is veranderen wel goed? Black Friday was tot recent het begin van een “festive season”. Twee dagen koopjes, vaak aanbiedingen die een paar uur...

11 december 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

“Heritage” van steden kan retail helpen

Hoe verleid je klanten om naar je stad en naar je winkel te komen? Veel Nederlandse steden hebben een rijke geschiedenis die gebruikt kan worden om de stad aantrekkelijk te...

27 november 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Verkiezingen: dit was me het nachtje wel

Dit was me het nachtje wel De kiezer heeft gesproken. De uitslag is duidelijk, maar nu begint het echte werk pas: formeren. Vier of vijf partijen met uiteenlopende standpunten moeten...

30 oktober 2025

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*