De samenwerking tussen Wibra en een startup – het circulaire sokkenmerk Vodde is interessant voor beide partijen. Er zijn kansen voor retailers die in de samenwerking met startups nog een stapje verder willen gaan door in hen te investeren. Dit biedt voordelen voor zowel de startup als de retailer.
Ik zag een persbericht van Wibra over de samenwerking tussen Wibra en een startup, het circulaire textielbedrijf Vodde. Wibra-medewerkers krijgen een paar ‘limited edition’ sokken, gemaakt van oude Wibra-bedrijfskleding. Vanaf volgend jaar zijn de circulaire sokken ook verkrijgbaar in de winkels. Deze samenwerking biedt voordelen voor beide partijen. Vodde krijgt een extra platform voor haar producten. Wibra kan bijzondere producten aan haar klanten bieden waarbij ook de duurzaamheidsstrategie wordt ondersteund.
Het bericht triggerde bij mij een idee over verdergaande samenwerking tussen retailers en startups. Ik denk dat er voor bepaalde retailers kansen zijn door niet alleen met innovatieve startups samen te werken maar om daarin een stap verder te gaan door in hen te investeren. Dit biedt voordelen voor zowel de startups als de retailer. Ik werk het idee in deze column wat verder uit.
Voordelen voor startups
Investeren door een retailer in een startup heeft voor de startup verschillende voordelen:
- Financiering. Startups zijn moeilijk bancair financierbaar. Zij hebben geen bewezen track-record en te weinig assets die als onderpand voor een financiering kunnen dienen. Startups moeten daarom zoeken naar andere financieringsvormen, waarbij financiering door een strategische partner (bijvoorbeeld een retailer) een optie is
- Gebruik maken van de kennis van de retailer, bijvoorbeeld over vastgoed/locaties, andere partners om mee samen te werken of buitenlandse markten
- Bieden van een extra platform voor producten, zowel online als offline.
Wat brengt het de retailer
Het investeren in startups kan de retailer diverse voordelen brengen:
- Toegevoegde waarde voor de eigen business. Dit kan ‘directe’ toegevoegde waarde zijn, bijvoorbeeld door extra producten in de winkel te kunnen verkopen. Het kan ook op een meer indirecte manier. Zo kan bijvoorbeeld de startup kennis leveren die later gebruikt kan worden. In de Wibra/Vodde casus kan de kennis van Vodde over circulaire productie nuttig zijn
- Helpen van de startup om de business uit te bouwen, bijvoorbeeld door financiering, leveren van kennis en coaching. Via het aandeelhouderschap van de startup profiteert de retailer van de groei van de business
- Verzilveren van de waarde van de startup. Als de startup succesvol is, krijgt deze op termijn een bepaalde waarde. Die waarde kan verzilverd worden, bijvoorbeeld door verkoop aan een strategische of financiële partij. Vervolgens kan het vrijgekomen geld opnieuw worden geïnvesteerd, in de eigen business of in nieuwe startups.
Niet voor iedereen geschikt
Het geschetste idee is niet voor iedereen geschikt. Om het te laten werken moet de retailer beschikken over voldoende financiële middelen, managementcapaciteit en risicobereidheid.
Er is geld nodig, niet alleen om een aandelenbelang te nemen in de startup, maar ook om de groei in de eerste fases te financieren. Zodra de business van de startup in een rijpere fase komt en er sprake is van een bewezen track-record, komen andere financieringsopties in beeld, waaronder bancaire financiering. Tot die tijd zal de retailer zelf moeten financieren.
Het aansturen van de startup en het zorgen voor voldoende synergie met de eigen business vraagt om managementcapaciteit. Dit komt bovenop de managementcapaciteit die nodig is voor de eigen business.
Investeren in startups heeft een bovengemiddeld risicoprofiel. De retailer moet voldoende ‘risk appetite’ hebben en bereid en in staat zijn om verliezen te incasseren, zonder dat zijn eigen business onderuitgaat. De risico’s kunnen verminderd worden door niet te investeren in 1 startup maar in een portfolio aan startups waardoor een zekere spreiding kan worden bereikt. Dit vraagt weer meer financiële middelen en managementcapaciteit.
