Het wordt tijd om eens te luisteren, in de politiek en het bedrijfsleven.

Gepubliceerd op zondag 3 december 2023 - 14:01 uur
pen-2181101_1280

“Social individualism” en “social identities” zijn nieuwe ontwikkelingen van het consumentengedrag. Steeds weer zoeken wij als mensen groepen op waarbij wij ons thuis voelen en waar wij ons mee identificeren. Dit is heel duidelijk geworden bij de huidige verkiezingsuitslag en de huidige polls. Meteen is ook duidelijk geworden dat de politiek totaal verrast is en de schrik van dit andere gedrag nog steeds niet te boven is. Allerlei Mastodonten in de politiek, zowel links als rechts begrijpen het niet en willen terug naar vroeger. Alleen de kiezers hebben genoeg van het recente verleden en passen zich aan bij de nieuwe werkelijkheid. Een nieuw soort egoïsme waarbij de eigen “ik” voorop staat. De komt overeen met de zuurstofmaskers in vliegtuigen. Eerst zelf het masker opdoen, dan pas kinderen en anderen. Dit is duidelijk zichtbaar in het gedrag van ”burgers”, maar wordt juist gevoed door onbegrepen beleid van de politieke partijen, de VVD voorop. De recente polls (16 zetels nog) laten duidelijk zien dat de oude partijen in een neergaande spiraal zitten. Nederlanders willen ander beleid, zelfstandig beleid en meer aandacht voor de Nederlander. Niet de blanken alleen, maar iedereen die hier legaal is.

 Aftakeling van structuren
Dit leidt tot een langzame aftakeling van de politieke structuren. Langzaam, omdat de kiezer alleen bij verkiezingen zijn/haar ontevredenheid kan uiten. Bij het bedrijfsleven gaat het sneller. Als een product niet meer aantrekkelijk is kopen klanten het niet meer, als winkels niet meer aan de behoeften voldoen gaat men elders winkelen of elders kopen.

In deze volatiele tijd moet direct naar de oorzaak gezocht worden. Het gaat niet om correlatie (samenhang) maar om causaliteit (de oorzaak). Wat is de echte oorzaak van het gedrag?In de politiek is het de ontevredenheid over het beleid van de laatste jaren, ontevreden over de misverstanden, ontevreden over de kapitaal verslindende maatregelen voor milieu en de daarbij behorende kortzichtigheid over de gevolgen voor de economie en de mensen.

 Het pluche is belangrijker dan de resultaten
Bij winkels wordt het belang van de winkelier belangrijker gevonden dan de keuze van de koper. De koper ziet de voordelen van online winkelen en elders winkelen, maar ook van de persoonlijke communicatie. Winkelstraten opknappen, zonder dat men direct communiceert met de klanten, heeft geen zin. Dit geldt ook voor andere bedrijven. Maar waarom is dit zo moeilijk? Natuurlijk de technische gaat sneller dan de adoptie ervan voor de bestaande machthebbers. Maar ligt dat niet aan de bestaande machtshebbers, de politiek, de regering maar ook aan het bestuur van bedrijven?

Veranderingen worden vaak niet doorgevoerd omdat het hogere echelon deze tegenhouden. Men blijft in de eigen comfortzone. Eruit stappen zou leiden tot erosie van de eigen positie en van macht. Maar ook het eigen ego is belangrijk. Je zelf wegcijferen ten gunste van het team is vaak te veel gevraagd. Veranderingen ontstaan pas als de top verandert, wellicht opstapt. Dit is in het bedrijfsleven zo, maar ook in de politiek. Daarnaast is luisteren en daar actie op nemen vaak te veel gevraagd.

 De burger kiest zelf wel wat hij wil
“Social identities” en “social individualisme” vragen om een persoonlijke benadering, persoonlijke communicatie en het onderkennen van persoonlijke wensen. Alleen zenden van eigen meningen en berichten hoort daar niet bij. Dan ontstaat er een gekrakeel, een roeptoeter strategie zoals we eerder hebben gezien. “We gaan het land in om het de kiezer nog eens uit te leggen in Jip en Janneke taal” Wat een gotspe.

Voor het bedrijfsleven is een vinger aan de pols essentieel. Nieuwe technieken, zoals directe communicatie, analyse systemen, AI, zijn hulpmiddelen die nodig zijn om wel in te kunnen spelen op al die individuele wensen en ontwikkelingen. Maar ja, dat vraagt om nieuw leiderschap en “agility”, snelle aanpassingen. Maar als de leiding dit niet wil, moet je leren leven met al die veranderingen. Nieuwe politieke partijen die wel aanspreken, al zullen ze misschien niet tientallen jaren bestaan, maar juist gebruik maken van het huidige sentiment. Bedrijven die niet de organisatie aanpassen, leiders die niet openstaan voor veranderingen en kritiek zullen het steeds moeilijker krijgen.  Een punt van “no return” komt snel naderbij: vertrouwen staat onder druk bij de politieke partijen en hoe hard je ook roept er bestaat de kans dat het vertrouwen niet meer terugkomt.

 

Bedrijven die niet aanpassen zullen verdwijnen (zie het aantal faillissement en bedrijfsbeëindigingen). Er tekent zich een nieuwe rangorde aan, nieuwe bestaanszekerheid voor bedrijven en politieke partijen. De toekomst voor de aloude politieke partijen (de VVD voorop), is somber. Dit proces is niet te stoppen en zal niet beperkt blijven tot Nederland. Wie het eerste luistert, het eerste aanpast en het eerste de klant of de burger centraal stelt is de winnaar.

 

Prof Dr C.N.A. Molenaar

 

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*