Hebben lokale winkels de toekomst?

Gepubliceerd op woensdag 3 april 2024 - 15:00 uur
Digital marketing. Businessman working with laptop computer, tablet and smart phone. Modern interface payments online shopping and icon customer network connection on virtual screen. Business innovation technology concept.

Hebben lokale winkels de toekomst?

In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang raakte de winkel steeds verder verwijderd van de klant, van ratio aankopen tot “dozenschuiver`” tot op het punt van anonimiteit.

Klanten bepalen het succes van winkels

Deze trend lijkt nu om te keren. Van nu af aan zal de kennis van de winkelier over zijn klant de sleutel zijn tot succes in de detailhandel. Om het zo te zeggen: sinds de oorlog zijn (min of meer) de winkels succesvol geworden die steeds meer van hetzelfde aan een groter aantal mensen voorschotelden. De grootste winsten vloeiden naar degenen die dit op de grootste schaal konden doen. Waar het IBM-rapport op wijst, is iets dat we al zien gebeuren: dat de meest dynamische bedrijven degenen zijn die zich verder kunnen verdiepen in het identificeren van de smaak en voorkeuren van individuen en plaatsen (lokaties). Vroeger ging het om schaal; nu gaat het over aanpassingsvermogen. Een kleiner, lokaal bedrijf kan zich veel gemakkelijker aanpassen aan de lokale behoeften van zijn klanten dan een groot bedrijf, en de snelheid en effectiviteit van die aanpassing worden krachtig ondersteund door technologie. Een winkelier met een iPad krijgt dezelfde toegang tot de supply chain als een gigantische multinational met een hoofdkantoor van 1.000 mensen.

 

Maar de winkelier heeft nog een bijkomend voordeel: hij heeft een relatie met zijn klanten en kan de kracht van kennis en data inzetten om die relatie te verbeteren. Of om het anders te zeggen: cognitief computergebruik zal van meer voordeel zijn voor degenen die al cognitief werken. Goed nieuws dus voor buurtwinkels en hun klanten. Er zit echter ook een waarschuwing in. Lokale winkels zullen slagen als ze zich concentreren op het aanbieden van iets bijzonders, iets dat anders is dan wat anderen aanbieden en wat hun klanten echt willen. Ze zullen ook alle instrumenten moeten gebruiken die de technologie biedt om ervoor te zorgen dat ze zich kunnen blijven aanpassen en groeien. Als ze dit niet doen, zijn hun overlevingskansen niet groter dan die van de grote dinosaurussen.

https://www.loyalzoo.com/shopping-local-is-the-future/

Hedonie versus beleving
Dit IBM onderzoek gaat uit van een actieve retailer die inspeelt op marktontwikkelingen. Waarom zouden klanten lokaal kopen? Juist de kracht van persoonlijk contact, expertise, moet meer zijn dan alleen “dozen schuiven”, zoals dit onderzoek aangeeft. Daarnaast vraag ik mij af waar de huidige focus op beleving nu echt toe leidt.

 Beleving is wat wij met onze zintuigen, zien, horen, ruiken, voelen en proeven gewaarworden gekoppeld aan de emotie die wij hierbij ervaren. Dit gevoel en de emotie is afhankelijk van de persoonlijke ervaringen en achtergrond, maar heeft ook collectieve aspecten.

 Het probleem bij beleving is de gewenning. De prikkels moeten steeds heftiger zijn om effect te hebben. Beleving voor winkels zijn eigenlijk eenzijdige prikkels door speciale activiteiten zoals kortingen, acties, shows, of een beroemdheid. Bestendigheid van een beleving is problematisch. Voor winkels komt het juist aan op deze bestendigheid, op loyaliteit doordat het totale concept aanspreekt: inrichting, personeel, producten, service en klantgerichtheid. Dat is hedonie

Een hedonistisch koopmotief wordt gerealiseerd wanneer klanten een plezierige winkelervaring hebben. Het gaat daarbij om het stimuleren van de zintuigen en om het aanwakkeren van verlangens en emoties. Het blijkt dat klanten dan een meer intuïtieve denkstijl toepassen, waarbij ze afgaan op hun gevoel.

De hedonist wil gelukkig zijn, maar hij /zij wil dat de ander tegelijk ook gelukkig is. Egoïsme en egocentrisme zijn eenzijdig, en streven alleen naar persoonlijk geluk. Het hedonisme gaat ervan uit dat er geen geluk mogelijk is zonder dat van de ander.

Hedonie moet leidend zijn bij lokale winkels
Voor lokale winkels betekent dit, inspelen op de wensen en verwachtingen van de klanten, een actieve strategie om emotie te betrekken bij de winkelervaring en op deze wijze een positieve associatie bewerkstelligen.

Een hedonistisch koopmotief wordt gerealiseerd wanneer klanten een plezierige winkelervaring hebben. Het gaat daarbij om het stimuleren van de zintuigen en om het aanwakkeren van verlangens en emoties. Het blijkt dat klanten dan een meer intuïtieve denkstijl toepassen, waarbij ze afgaan op hun gevoel. Dat zorgt voor een goede stemming en wakkert ook de kooplust aan. Naast ratio is er dan een goede associatie met gevoel Dit vraagt om een active winkelier, een strategische keuze voor hedonie en een continue aanpassing aan wensen en behoeften van de klanten. Door de combinatie online, offline ontstaat er een integraal beeld dat in alle finesses moet kloppen. Lokale winkels zullen dan duidelijk onderscheidend zijn met de online aanbieders (ratio) en met grote ketens (geen lokale aanpassing of inbedding). Maar dit vraagt wel om visie en verandering. Daar ligt de uitdaging voor alle winkels in deze tijd.

Prof Dr Cor Molenaar

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Kansen voor lokale retailers

Gaat de lokale retail de strijd verliezen van de grotere filiaalbedrijven en de online spelers? Dat hoeft zeker niet. Er zijn veel kansen in de markt waarvoor juist lokale en...

17 oktober 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

B2B BIEDT KANSEN VOOR LOKALE RETAILERS

Gaat de lokale retail de strijd verliezen van de grotere filiaalbedrijven en de online spelers? Dat hoeft zeker niet. Uitbreiding naar B2B biedt vele kansen. Zelfstandigen zijn goed gepositioneerd om...

12 september 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Nieuwe kleren zorgen voor grote milieuproblemen, maar klanten blijven kopen

Een columnist in het Financiële Dagblad (22 augustus) analyseert het probleem van de kledingindustrie. Goedkope kleding vanuit China en andere lagelonenlanden overspoelen Europa (en Amerika). Alles wordt eraan gedaan om...

22 augustus 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*