CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Gepubliceerd op dinsdag 26 maart 2024 - 11:25 uur

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor retailers. Deze column schetst drie kansen rond content.
De van oorsprong Duitse webwinkel Zalando heeft bij de presentatie van haar jaarcijfers over 2023 enkele aanscherpingen van haar strategie aangekondigd om weer richting ‘dubbelcijferige groei’ te gaan. Onderdeel daarvan is het inzetten van televisie als verkoopkanaal. Er loopt een pilot met de Duitse soapserie ‘Gute Zeiten, schlechte Zeiten’ – het Duitse equivalent van ‘onze’ GTST – waarbij kijkers de kleding kunnen kopen die de acteurs dragen. De kijker kan de serie op pauze zetten en vanuit zijn televisiescherm op de site van Zalando komen om de kleding te kopen. Televisie is – net als internet, mobiel en social media – onderdeel van de omnichannel strategie van retailers. Kern van deze strategie is dat je zoveel mogelijk touchpoints met klanten moet hebben en dat die touchpoints zodanig met elkaar verbonden zijn dat de klant het als een geheel ziet. De stap van Zalando past dus prima in het concept van een omnichannel strategie.

Content is in bredere zin relevant voor retailers
Het (laten) maken en verspreiden van content aan klanten is in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor retailers en het biedt diverse kansen. Klanten willen geen producten maar oplossingen. Content is de verbinder tussen die twee en maakt producten relevant(er). Voorbeeld: een klant die een laptop wil kopen, heeft meestal niet zoveel aan de technische specificaties van laptops (snelheid processor, capaciteit intern en extern geheugen, schermresolutie). Hij wil weten wat hij met een laptop wel en niet kan doen. Door dat te vertellen – via goede content – wordt de klant echt geholpen. De combinatie van producten en content is dus krachtig.

 Drie ideeën om kansen met content te benutten
Er zijn verschillende kansen voor retailers rond het thema ‘content’. Ik selecteer er drie:

  1. Maak ‘eigen’ en ‘unieke’ content voor klanten. Veel producten zijn overal te koop, zowel online als offline. Het vinden van onderscheidend vermogen met producten wordt steeds lastiger. Het produceren van content die bij de producten hoort, biedt nieuwe kansen. Denk bijvoorbeeld aan een Doe-Het-Zelf retailer die in video’s laat zien hoe je een bepaalde klus moet doen, uiteraard met producten die bij de retailer te koop zijn. Of aan een moderetailer die niet alleen modeshows organiseert voor zijn klanten, maar deze ook opneemt en verspreidt via diverse kanalen (eigen site, app, social media). Voor het maken van die content kan de retailer samenwerken met bijvoorbeeld leveranciers, personeelsleden of klanten. Soms is daar nog extra winst uit te halen, financieel of niet-financieel. Zo heeft een leverancier van verf er vast wel geld voor over als zijn verf in de klusvideo van de Doe-Het-Zelf retailer wordt getoond en niet die van zijn concurrent. Een klant wiens keuken wordt getoond op de website van een keukenretailer als voorbeeld van ‘mooie projecten’ vindt dat waarschijnlijk heel tof en wordt ‘ambassadeur’ van die retailer.
  2. Zoek de samenwerking met uitgevers. Voor retailers zijn uitgevers vanuit twee gezichtspunten interessant: (i) zij kunnen helpen bij het maken van goede content; dat is immers hun vak (ii) ze kunnen de retailer toegang geven tot hun klanten (abonnees, kijkers). De retailer kan een deal sluiten met een uitgever die deze twee gezichtspunten omvat. De uitgever maakt ‘branded content’ voor de retailer en verspreidt die via haar eigen kanalen (fysiek blad, website, social media). Ook de retailer zet zijn eigen kanalen in om de content te verspreiden. De uitgever zorgt dat zijn lezers/kijkers vanuit die ‘branded content’ ook producten kunnen kopen, bijvoorbeeld via een link naar de webshop van de retailer of via het maken van een ‘speciale aanbieding’. Voor de uitgever biedt de deal diverse voordelen: een makkelijke en goedkope manier om content te maken, extra verdienmodel, meer relevantie voor abonnees/kijkers.
  3. Maak unieke content onderdeel van de retailpropositie. Amazon is een mooi voorbeeld. Klanten van Amazon kunnen een Prime-lidmaatschap kopen voor EUR 4,99 per maand of EUR 49,90 per jaar. Dit Prime-lidmaatschap biedt naast voordelen als gratis bezorging ook toegang tot de streamingdienst ‘Prime Video’ met diverse series en films. Voor Amazon biedt het concept van Prime-lidmaatschap diverse voordelen waaronder jaarlijks terugkerende opbrengsten (in plaats van fluctuerende productverkopen), klantenbinding en het bieden van iets ‘bijzonders’ aan klanten. Voor de meeste Nederlandse retailers zal het opzetten van een eigen streamingdienst een brug te ver zijn. Samenwerking met een bestaande streamingdienst of met een producent van series of films biedt echter kansen.         Jos Voss

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Zeilen op de wind van vandaag, relevantie tijdens het koopproces

Het verleden is geweest, terugkijken hoe het was heeft geen zin. Natuurlijk winkels waren overal en winkelstraten gezellig druk, maar dat is geweest. Het komt er nu steeds meer op...

5 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*