Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten te bundelen. Als de klant zelf gaat ontwerpen, ontstaan weer nieuwe kansen.
Ik was onlangs bij een bijeenkomst van Modint, de branche-organisatie voor de Nederlandse textiel- en kledingindustrie. Daar werd een interessante presentatie gegeven door Rogier Warnawa, oprichter en CEO van softwarebedrijf Resleeve. Door Resleeve is een op Artificial Intelligence (AI) gebaseerd softwareprogramma gemaakt, waarmee het ontwerpen van nieuwe mode-items veel makkelijker, sneller en goedkoper kan. Zo kunnen schetsen snel vertaald worden in foto’s, die gebruikt kunnen worden voor productie en marketing. Ook kunnen op basis van foto’s nieuwe ontwerpen of variaties op bestaande ontwerpen worden gemaakt. De software hoeft niet te worden gekocht, maar wordt op abonnementsbasis ter beschikking gesteld aan gebruikers (“software as a service”). Daarmee komt het ook binnen bereik van kleinere moderetailers wat voor hen nieuwe kansen biedt.
Met AI kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken
Een van de problemen van kleine moderetailers is, dat ze voornamelijk producten (merken) van anderen verkopen. Daarmee is het lastig om je te onderscheiden in de markt, want producten zijn overal te koop, zowel online als offline. Kleine retailers hebben onvoldoende schaal om op de ‘klassieke manier’ eigen collecties te maken, maar met de op AI gebaseerde software wordt dit nu ook voor hen mogelijk. Ook kleine retailers kunnen nu ‘unieke’ mode maken, gebaseerd op hun eigen ideeën en/of de voorkeuren van hun klanten. Met eigen en unieke producten is het veel makkelijker om onderscheidend vermogen in de markt te krijgen.
Meer mogelijkheden om te gaan samenwerken
Een ontwerp van een mode-item is nog geen product dat in de winkel verkocht kan worden. Daarvoor is productiecapaciteit nodig en toegang tot die productie is niet eenvoudig voor kleinere retailers. Dit vereist schaal en kennis. Bovendien houdt het niet op bij het plaatsen van orders en het in ontvangst nemen van de producten. In het kader van duurzaamheid moet ook toezicht worden gehouden op die productie, bijvoorbeeld op de arbeidsomstandigheden. Voor kleine retailers is dit nauwelijks te doen. De oplossing is hier: samenwerking. Via brancheorganisaties (Modint, INretail) of Retail Service Organisaties (bijvoorbeeld Euretco/EK) kan de vraag van verschillende kleine retailers worden gebundeld richting producenten. Op die manier ontstaat ook voldoende schaal om toezicht op de productie te houden. Deze samenwerkingsverbanden kunnen ook de vraag naar software abonnementen bundelen en daarmee betere condities voor hun leden bereiken.
Een volgende stap: de klant gaat zelf ontwerpen
Je kunt met de AI software nog een volgende stap maken. De klant gaat zelf ontwerpen met behulp van de software. Niet alle klanten zullen dat willen en kunnen, maar het zal ongetwijfeld een bepaalde doelgroep aanspreken. Als de klant zelf gaat ontwerpen, verandert de rol van de retailer van ‘productleverancier’ naar ‘dienstverlener’. Hij helpt bijvoorbeeld de klant met het ontwerpen en biedt hem toegang tot productiecapaciteit. Ook ontstaan op die manier nieuwe mogelijkheden om te gaan samenwerken met de klant. Zo kan de retailer bijvoorbeeld een ontwerpwedstrijd organiseren waarbij het winnende ontwerp op wat grotere schaal wordt geproduceerd en in de winkel wordt verkocht. Daarmee kan de retailer meer toegevoegde waarde bieden aan zijn klanten. Ook zijn er kansen voor softwareontwikkelaars door een ‘consumenten versie’ van een ontwerpprogramma te maken met een interface naar de ‘professionele versie’.