Conceptrichtlijnen voor online platformen

Gepubliceerd op vrijdag 23 september 2022 - 11:45 uur

ACM vraagt input voor de conceptrichtlijn platformen

Aanbieders van online platforms en online zoekmachines moeten sinds 2020 voldoen aan de Platform-to-Business Verordening (ook wel de P2B-verordening genoemd). Handhaving van de naleving van de regels kan nu via de civiele rechter. Wel stelt de minister van Economische Zaken en Klimaat (EZK) een wetsvoorstel op waarin ACM wordt aangewezen als toezichthouder. Ter voorbereiding op die aanwijzing heeft de ACM onlangs een marktonderzoek uitgevoerd. Uit dit onderzoek blijkt dat marktpartijen niet altijd goed weten hoe ze de regels moeten interpreteren. Om duidelijkheid te scheppen over de interpretatie van de regels en een goede naleving van de regels te bevorderen, heeft ACM de ‘Richtlijnen ter bevordering van een transparante en eerlijke online platformeconomie voor ondernemingen’ gepubliceerd. ‘Deze richtlijnen leggen platformbedrijven uit welke informatie ze moeten verstrekken, zodat hun zakelijke gebruikers weten wat ze van het platform kunnen verwachten. Zo kunnen bedrijven beslissen of en zo ja hoe ze het platform willen gebruiken’, legt Manon Leijten, lid van de Raad van Bestuur van ACM, uit. ‘Ook hebben we een overzichtelijke samenvatting van de belangrijkste regels gepubliceerd. Door zoveel mogelijk duidelijkheid te verschaffen, kunnen kleine bedrijven ontdekken dat ze meer rechten hebben dan ze eerder dachten.’

In begrijpelijke taal

De conceptrichtlijnen betreffen de regels waarover op basis van het marktonderzoek de meeste onzekerheid bestond. Zo wordt in de richtlijnen onder meer uitgelegd dat de algemene voorwaarden van onlineplatforms voor bedrijven in duidelijke en begrijpelijke taal moeten zijn geschreven en gemakkelijk beschikbaar moeten zijn. Daarnaast moeten online platforms in hun algemene voorwaarden transparant zijn over hoe de producten op het online platform worden gerangschikt. Verder moeten aanbieders van onlineplatforms of onlinezoekmachines transparant zijn over hoe en waarom zij bedrijven ongelijk behandelen ten opzichte van zichzelf. Marktpartijen hebben vier weken de tijd om hun mening te geven over de conceptversie van de richtlijnen. ACM zal de reacties verwerken in de definitieve versie van de richtlijnen, die naar verwachting in het eerste kwartaal van 2023 wordt gepubliceerd. De P2B-verordening is een van de eerste stappen om te zorgen voor een gelijk speelveld in Europa voor zakelijke gebruikers op onlinemarkten. Dit zal worden gevolgd door een uitgebreid pakket aanvullende EU-wetgeving gericht op de digitale economie, waaronder de Digital Markets Act, de Digital Services Act en de Data Act. Biedt u goederen of diensten aan op online platforms aan consumenten en ondervindt u problemen? U kunt een melding bij ons doen door dit formulier in te vullen of door te bellen naar +31-70-722-2000 (kies optie 2). Wilt u anoniem aangifte doen? Bel ons dan op +31-70-722-2500.

 

Voor de hele EU richtlijn:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/NL/TXT/PDF/?uri=CELEX%3A32019R1150&from=EN

 

Retailwereld.nl

23 september 2022

Gerelateerde analyses

Geen andere publicaties om te tonen.

Thema's

Winkels

Strategie

Social media

Marktontwikkelingen

Marketing

E-commerce

Disruptive

Business

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...

Columns

jos-voss
Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

26 maart 2024

CorMolenaar
Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Zeilen op de wind van vandaag, relevantie tijdens het koopproces

5 maart 2024

jos-voss
Door: Jos Voss

Retail expert

UITDAGINGEN EN KANSEN VOOR SPEELGOEDWINKELS

29 februari 2024

Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*