Welk boek moet mee op vakantie?

Gepubliceerd op zondag 16 juni 2024 - 12:16 uur
ai revolutie

Ieder jaar sta je te treuzelen bij je koffer: welk boek neem je dit keer mee? Een leesboek, een managementboek of een studieboek? Daarnaast is er natuurlijk de vraag of je het boek ook gaat lezen.

Voor een leesboek vind ik mijn Kindle een uitkomst. Je kunt verschillende boeken meenemen, je hoeft dus niet te kiezen en de boeken zijn nog voordelig uit. Vaak laad ik enkele boeken, die ik soms niet lees, ze wachten geduldig in mijn Kindle. Je weet maar nooit. Het weer slaat om, je wilt even rust en dan pak je een lekker leesboek.

Kennis van veranderingen, zelfreflectie
Maar er is meer. De ontwikkelingen gaan zo snel. Iedere dag word je weer geconfronteerd met veranderingen, in de politiek, op economisch vlak, maar ook op menselijk vlak. Het leven wordt steeds gecompliceerder en toch wil je het begrijpen, je eigen mening vormen en misschien wel je gedrag aanpassen. Tijdens de jury bijeenkomsten van Managementboek van het jaar 2023 kwamen veel boeken voorbij die juist ingaan op deze veranderingen, de mogelijke lessen die je eruit moet leren. Deze benadering zie je ook terug in de top 5 van de jury van Managementboek van het jaar, waarbij “giftig gedoe op de werkplek” de winnaar werd. Maar ook boeken als “samenwerken aan maatschappelijk opgaven” en “morele dillema’s in de boardroom” laten zien dat managers worstellen met de veranderingen. Ook blijkt dat veel managers zoeken naar een oplossing: hoe moet ik dit aanpakken. Wat dat betreft zijn dit boeken die je goed kunt lezen in je vakantie, niet te zwaar, lekker praktisch en een reden voor zelfreflectie. Even weg uit de dagelijkse sleur.

Giftig gedoe op de werkplek Caroline Koetsenruijter Hans van der Loo
Focus Marc Hijink
Samenwerken aan maatschappelijke opgaven Manon de Caluwé Edwin Kaats Morele dilemma’s in de boardroom Mijntje Lückerath-Rovers
Als alle breinen werken Saskia Schepers

Maar als je een stapje dieper wilt gaan in je reflectie en als je worstelt met al die verschillende karakters en meningen, is het boek van Saskia Schepers zeker aan te bevelen. Niet alleen krijg je begrip voor karakters die een a-typisch gedrag vertonen, ADHD, Narcisten, Egoisten, dyslectie of welke groepering dan ook, maar ook verdiept het je kennis in jezelf. Een mooie aanvulling op zelfreflectie.

 Maar vergeet AI, artificial intelligence niet

Eigenlijk zie ik voor de boeken drie richtingen ontstaan, die je wel mee moet nemen in je koffer :

  • Boeken over zelfreflectie, wie ben ik en wat doe ik.
  • Boeken over omgaan met veranderingen, een thema dat je meteen kan toepassen in de dagelijkse praktijk. Hierdoor kun je de veranderingen succesvol benutten.
  • Maar is er ook een derde trend die je zeker niet mag missen, de trend van AI, artificial Intelligence.

Opeens was daar chatGPT, een AI tool dat informatie van internet bundelt op basis van een normale zoekvraag. Scholen vragen zich radeloos af wat dit betekent voor studenten, hoe kunnen verslagen en scripties nog objectief beoordeeld worden? Ook journalisten zijn bang voor hun baan, immers een ChatGPT toepassing kan de journalist eenvoudig vervangen.

Maar nu wij meer inzicht hebben in de werking en mogelijkheden van ChatGPT komen ook de beperkingen: diepgang, objectiviteit en zelfs juistheid. Maar toch, AI gaat veel meer impact krijgen dan wij denken, op bedrijfskundig en sociaal terrein. AI is meer dan ChapGPT, denk hierbij maar aan beelden, geluiden,vertalingen, productontwikkeling en creeren van images. Daarnaast zal machinelearning, waarbij data met elkaar vergeleken worden en variabelen worden geanalyseerd, een grote impact krijgen, bijvoorbeeld in marketing en bij voorspellingen. Maar ook algoritmes leiden tot procesveranderingen en tot observaties die het ons mensen makkelijker maken en impact kunnen hebben. Een negatief voorbeeld is natuurlijk de toeslagaffaire waarbij onjuiste conclusies  op basis van algoritmes leidden tot veel leed.

Maar laat ik duidelijk zijn, AI is er en wordt steeds beter. AI zal leiden tot transformaties en hervormingen op ieder gebied. Amazon, Google, Apple en OpenAI investeren miljarden in toepassingen en verbeteringen. Niets doen is nu echt geen keuze meer. Maar het gaat niet alleen om techniek, maar ook om managerial skills om te begrijpen wat er gebeurt, waarom het gebeurt en wat er nog zal gebeuren.

Het boek dat ik iedereen kan aanbevelken is “de AI-revolutie” van Maarten Sukel. Geen technisch boek, maar juist de beschrijving van wat is AI en wat kun je er mee. Veel voorbeelden en toepassingen. Eigenlijk moet iedereen dit boek lezen. Het is geen vlot leesbaar boek, wel een goed leesbaar boek met uitstekende uitleg en voorbeelden. Ik las het in stukjes, een hoofdstuk per keer en daarna even rust om het te laten bezinken,er over na te denken en dan ater weer een volgende hoofdstuk.  Maak daarna een lijstje van onderwerpen en toepassingen die je MOET bespreken met je collega’s, je team of je leidinggevenden. Het gaat om je toekomst die sneller op ons af komt dan wij denken.

 

Vakantie is voor ontspannen en opladen, voor socialising en zelfreflectie.Boeken zijn hier onderdeel van. Pak dan niet alleen een leesboek, maar juist een managementboek waardoor je verrijkt uit de vakantie komt.

Prof Dr Cor Molenaar

Retailwereld.nl

cor@cormolenaar.nl

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Nieuwe kleren zorgen voor grote milieuproblemen, maar klanten blijven kopen

Een columnist in het Financiële Dagblad (22 augustus) analyseert het probleem van de kledingindustrie. Goedkope kleding vanuit China en andere lagelonenlanden overspoelen Europa (en Amerika). Alles wordt eraan gedaan om...

22 augustus 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

SLIM(MER) ZOEKEN NAAR PERSONEEL

Goed personeel is uiterst waardevol voor retailers maar het is schaars en moeilijk te vinden. Wat moet je nu doen? Creativiteit is nodig in deze krappe arbeidsmarkt. Drie ideeën voor...

19 augustus 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

BIJ SNELLE GROEIERS GAAT HET OM MEER DAN WINST

Bij snel groeiende ondernemingen is de winst op korte termijn niet het meest belangrijk. Focus op omzetgroei is logisch. Groei, kwaliteit van de formule en steun van stakeholders zijn cruciale...

25 juli 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*