SOS save the Retail

Gepubliceerd op woensdag 14 september 2022 - 16:48 uur

Cor Molenaar14 september 2022
gepubliceerd in Deondernemer,

SOS save our shops

Het is een rampscenario voor het mkb:

  • De energieprijzen schieten omhoog en vooral energie-intensieve mkb’ers zoals bakkers, cafetaria en restaurants zullen omvallen.
  • De coronasubsidies moeten worden terugbetaald en wel zo snel mogelijk.
  • De inflatie moet gecompenseerd worden, maar er wordt gekozen voor loonsverhogingen.
  • Personeel zoekt naar overheidsbanen die betere werktijden hebben en beter betalen dan werken in het mkb en horeca.
  • De koopkracht daalt per dag, waardoor een ‘klant’ minder kan kopen.
  • De herstelkosten van koopkracht worden betaald door extra belastingheffingen bij bedrijven.

Help, het mkb verzuipt?

Maar dit gaat ons allen aan het hart. Het mkb is de motor van de Nederlandse economie; het mkb (tot 250 werknemers) is goed voor 71 procent van de werkgelegenheid. Als we kijken naar de economische indicatoren van het mkb zien we de laatste weken dalende omzetten (GFK). De enige groeifactor geeft je te denken: het aantal vacatures. Maar het mkb is te belangrijk voor ons allen om te laten vallen.

Lees ook: KHN-directeur Beljaarts: ‘Rekening koopkrachtcrisis belandt ten onrechte bij ondernemers’

Wij steunen onze werkgevers door samen te zoeken naar oplossingen, zoals ondernemers ook ons steunen met onze energierekening. Wij gunnen de lokale winkels onze business, door te kopen of de lokale horeca te bezoeken. Het gevoel van saamhorigheid is groot en dat is bemoedigend.

Moedeloosheid is altijd een slechte raadgever; er moet dus iets gebeuren.

Samen werken aan de toekomst

Het begint met het erkennen van de waarden van het mkb, van winkels, horeca, webshops en de kleinere maakindustrie. Beseffen dat het mkb de bakermat is van onze economie, onze welvaart en ons welzijn. Beseffen dat een land zonder MKB, plaatsen zonder winkels en een economie die afhankelijk is van het buitenland niet zal leiden tot meer geluk en meer bestaanszekerheid. Dus afwachten is geen oplossing maar vechten voor de toekomst van jezelf en je kinderen wel. Dat beseffen wij en worden er ook steeds bewuster van. Een nieuw opkomend nationalisme, maar dan uit sympathie van onze MKB en voor de leefbaarheid van Nederland is zichtbaar bij alle generaties. Massaal juichen wij Max toe, staan als 1 persoon achter het vrouwen voetbal team en steunen onze mannen in Qatar. Sport verbroedert, zoals ook in tijden van crisis de verbroedering groot is.

Wij laten meer dan ooit onze mening weten via social media, via protestacties en burgerlijke ongehoorzaamheid. Dit lijkt soms chaos maar het toont onze bezorgdheid.

“Het mkb blijft de kern van onze leefomgeving, zoals de middenstand altijd geweest is”

Uit deze diversiteit, dit individueel gedrag en de samenhorigheid voor een beter leefklimaat zal toch iets moois gaan groeien, anders dan nu maar niet slechter. Wij zullen alle instituties, bedrijven en groepen op nieuwe waarden gaan waarderen. Dit hebben wij in de geschiedenis steeds gezien. En de stem van het volk zal bepalend zijn bij de besluitvorming. Maar wij zijn onzeker en ongeduldig.

Disruptie in de samenleving leidt tot onzekerheid. We missen de kaders van stabiliteit: het geloof, het gezag, de kaders van onze familie of gelijkgestemden. We laten ons sterk leiden door externe impulsen zoals de huidige crises laten zien. Maar er komt een nieuw evenwicht, misschien wel weer terug naar oude patronen en waarden? Een herwaardering van de eigen woonomgeving, van onze vrienden en familie, van Nederlandse knusheid en nuchterheid.

Perspectief

Het mkb blijft de kern van onze leefomgeving, zoals de middenstand altijd geweest is. Het mkb moet vertrouwen hebben in het eigen belang voor de werkgelegenheid en de loyaliteit van klanten. Saamhorigheid en loyaliteit, het oude ‘ons-kent-onsprincipe’ was de ‘dukdalf’ (in vaarwater staande paal of constructie waar vaartuigen aan vastgelegd kunnen worden, red.) waar wij ons aan konden vasthouden en dat is nog steeds zo.

Het mkb staat er niet alleen voor, maar moet zich gesteund weten door al zijn klanten, door al zijn medestanders. De huidige crisis is een transformatie waarbij de onzekerheid groot is. De geschiedenis leert ons dat er altijd perspectief is, dat er keuzes worden gemaakt die gebaseerd zijn op de wensen van burgers. Het kan even duren maar het komt goed.

Lees ook: Bedrijven willen uitstel terugbetaling coronaschulden: ‘Door stijgende kosten komen we in de problemen’

In de tussentijd

Wees solidair met de zwakkeren, wees solidair met het mkb en de lokale middenstand. Help elkaar en zoek samen naar creatieve oplossingen. Met elkaar slaan wij ons wel door de crisis heen op weg naar een nieuwe werkelijkheid. Het mkb is te belangrijk om de strijd alleen te voeren. Dit vraagt om daadkracht. Dit gaat over de leefbaarheid van Nederland.

Wij willen een gezond mkb, met een bakker met lekker vers brood, een frietje op zijn tijd, een bosje bloemen in het weekend en een hapje en drankje op een terrasje. De kneuterigheid die wij Nederlanders zo mooi ‘gezellig’ noemen De gewone dingen in het leven, die veel bijdragen aan ons geluk. Dit mag niet verloren gaan door welke , tijdelijke, crisis dan ook.

 

 

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*