De markt voor multibrand moderetailers is lastig. Suitable volgt een interessante groeistrategie via overnames, waarmee de marktpositie op verschillende onderdelen wordt versterkt. Een voorbeeld voor anderen?
Net als andere moderetailers opereert multibrand moderetailer Suitable – 18 winkels waarvan 17 in Nederland – in een uitdagende markt. Schaal is nodig, onder meer om voldoende consumentenrelevantie te krijgen en om te investeren in digitalisering en duurzaamheid. Het verkopen van merken van derden is een kwetsbaar model omdat merken overal te koop zijn, zowel online als offline, en het lastig is om onderscheidend vermogen te vinden. Een business model met uitsluitend winkels is niet voldoende. Er moet ook een online aanbod zijn en dit moet met de winkels worden gecombineerd (omnichannel). Het is interessant om te zien hoe Suitable haar marktpositie op verschillende punten versterkt via overnames. Verdere stappen in deze strategie zijn denkbaar om de groei verder aan te jagen. Het is daarmee een voorbeeld voor andere (mode)retailers.
Verticale integratie door overname van een merk
Sinds mei is het modemerk King Essentials onderdeel van Suitable geworden via een overname. Suitable had al een eigen label en voegt daar nu een eigen merk aan toe waardoor de mate van verticale integratie – controle over de gehele keten, van productie tot consument – toeneemt. Verticale integratie biedt diverse voordelen, waaronder meer kansen voor onderscheidend vermogen, een hogere marge en meer mogelijkheden om aan duurzaamheid te werken. Er zullen meer modemerken zijn voor wie het interessant is om zich bij een retailer als Suitable aan te sluiten.
Groeien door overname van winkels
Suitable heeft de Culemborgse modewinkel Fashion4Men van Ronald Hazeldonk overgenomen waardoor er sinds maart 17 winkels in Nederland zijn. Via gerichte overnames kan het winkelnetwerk worden uitgebreid. Er zijn meer voorbeelden in Nederland van zelfstandige moderetailers die willen stoppen en hun onderneming aan een andere retailer zoals Suitable willen verkopen.
Omnichannel propositie versterken – extra internationale groeimotor
Niet alleen het merk King Essentials is overgenomen door Suitable, maar ook de online activiteiten. Daarmee heeft Suitable haar omnichannel propositie verder versterkt. Suitable heeft nu 9 internationale webshops. Dat is een interessante groeimotor. Suitable heeft 1 winkel in België, maar bekend is dat internationale expansie via winkels lastig is. Het kost vaak veel tijd en geld om merkbekendheid op te bouwen en om de formule aan te passen aan lokale consumentenvoorkeuren. Internationale expansie via ‘online’ is minder kostbaar en risicovol. Bovendien kan het zoek- en koopgedrag van de internationale online klanten aanwijzingen geven voor kansen voor internationale expansie. In welke regio’s is het aantrekkelijk om een winkel te openen en welk productaanbod moeten we daar gaan voeren?
Financiering overnames is een issue maar er zijn diverse oplossingen
Groei via overnames heeft het voordeel van ‘meer tempo’. Financiering van de overnames kan wel een issue zijn. Hiervoor zijn echter verschillende oplossingen. Lees hier het artikel in RetailTrends dat uitlegt hoe je meer kans maakt op financiering door banken. Mocht dit toch niet lukken, dan zijn er verschillende alternatieven zoals toegelicht in dit (vervolg)artikel in RetailTrends.
Jos Voss