SAMENWERKING ONLINE PLATFORMS EN INNOVATIEVE CONCEPTEN BIEDT KANSEN

Gepubliceerd op vrijdag 26 januari 2024 - 14:25 uur
plaatje innovatie

Samenwerking tussen online platforms en innovatieve retailconcepten biedt voordelen voor beide partijen. Een recent voorbeeld van Wehkamp en Hulaaloop illustreert dit. Ik zet de kansen op een rijtje.

Ik zag onlangs een artikel over de samenwerking tussen online platform Wehkamp en het kinderkleding verhuurconcept Hulaaloop. Dit is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen een gevestigd online platform en een innovatief (en duurzaam) retailconcept. Voor beide partners biedt een dergelijke samenwerking diverse kansen en voordelen.

Versterking innovatief concept, zowel aan ‘voorkant’ als aan ‘achterkant’

Hulaaloop is al 7 jaar geleden opgericht en kan vanwege deze leeftijd nauwelijks meer een startup worden genoemd. Toch denk ik dat Hulaaloop nog wel diverse kenmerken heeft van eens startup. Zo zal de ondernemer/oprichter vooral bezig zijn met het verbeteren en fine tunen van het concept en niet (of veel minder) met zaken als logistiek, ICT en administratie. Hier kan een online platform als Wehkamp helpen door Hulaaloop aan te sluiten op bestaande systemen. Door de schaal die Wehkamp heeft, is dit kostenefficiënt wat kan leiden tot een betere prijsstelling en/of een hogere marge. Wehkamp kan echter niet alleen aan de ‘achterkant’ van Hulaaloop helpen, maar ook aan de ‘voorkant’. Wehkamp verkoopt ook kinderkleding (zelf en via dochterbedrijf Kleertjes.com) waardoor Hulaaloop een breder verhuurassortiment kan bieden. Via een gevestigde naam als Wehkamp is het makkelijker om aan de naamsbekendheid te werken dan dat je dit op eigen kracht moet doen. Op die manier kun je beter en sneller opschalen. Omzetgroei is de snelste weg naar winstgroei.

Online platform: zelf innoveren of via anderen?
Online platforms zoals Wehkamp opereren in een sterk concurrerende markt waarin niet alleen moet worden opgebokst tegen andere online platforms (bijvoorbeeld bol.com of Amazon) maar ook tegen de ‘winkelstraat’ die zowel fysiek als online in de markt aanwezig is. Om ten opzichte van de concurrentie onderscheidend te zijn (en te blijven) is een continue en voortdurende innovatie nodig. Bovendien staat Wehkamp, net als de concurrenten, voor de taak om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Wehkamp kan op eigen kracht werken aan innovatie en duurzaamheid, maar vaak blijkt het voor een gevestigde speler lastig om buiten de bekende paden te gaan lopen. Samenwerking met innovatieve (en duurzame) concepten zoals Hulaaloop is dan een goede optie. Wehkamp zou in die samenwerking nog een stapje verder kunnen gaan door niet alleen met startups samen te werken maar er ook in te investeren. Op die manier kun je een portfolio van startups bouwen die op termijn – onder meer via doorverkoop aan strategische of financiële investeerders – een behoorlijk rendement kan opleveren.

Kortom: er is meer dan voldoende reden voor innovatieve concepten en online platforms om elkaar op te zoeken.

 

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

UITDAGINGEN EN KANSEN VOOR SPEELGOEDWINKELS

De markt voor speelgoedwinkels is lastig zoals geïllustreerd door enkele recente nieuwsberichten. Niettemin zijn er kansen om een onderscheidende positie in de markt te krijgen en te houden. Die kansen...

29 februari 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Afscheidsrede bij de Erasmus Universiteit

Op 23 februari 2024 gaat het dan echt gebeuren: mijn afscheidsrede! Ik heb 25 jaar met volle overgave en met heel veel plezier met mijn leerstoel e- Marketing aan de...

29 januari 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

HOE BLIJVEN DE KLEINTJES OVEREIND IN DE TECHNOLOGIESTORM?

HOE BLIJVEN DE KLEINTJES OVEREIND IN DE TECHNOLOGIESTORM? Twee recente voorbeelden van Omoda en Kwantum/Leen Bakker illustreren het belang van investeren in technologie. Grote ondernemingen hebben hiervoor geld, expertise en...

19 december 2023

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*