Ook kleine retailers kunnen innovatief zijn

Gepubliceerd op vrijdag 17 februari 2023 - 10:25 uur

De juweliers-sector is bovengemiddeld aantrekkelijk, maar kansen lijken onvoldoende benut te worden. Ace Jewelers is een positieve uitzondering met diverse innovatieve acties. Een recente samenwerking met een horloge ontwerper sluit prima aan op trends in de markt. Dit illustreert dat ook kleine retailers innovatief kunnen zijn en daarbij zelfs voordelen kunnen hebben ten opzichte van anderen.
Juweliers opereren in een relatief aantrekkelijk segment van de retailmarkt. Juwelen, sierraden en horloges hebben een hoge emotionele waarde voor de klant. Het zijn geen ‘commodity’ producten, waarbij de klant vooral op prijs en gemak let. Bijzondere gelegenheden (verloving, huwelijk, Valentijnsdag), feestdagen en verjaardagen bieden speciale koopmomenten en mogelijkheden voor retailers om contact te zoeken met hun klanten. Zelfstandigen hebben een groot deel van de markt (ruim 80% van het aantal winkels, volgens cijfers van retailinsiders.nl) en er zijn geen dominante ketens waartegen opgebokst moet worden. Voldoende kansen dus voor ondernemende retailers.

Kansen lijken niet voldoende benut te worden
Ook in aantrekkelijke markten komen de klanten niet zomaar je winkel binnen. Je moet klanten verleiden om hun kostbare tijd en geld bij jou te besteden. Daarvoor is het nodig om je klanten voortdurend te verrassen en innovatief te zijn. Over het algemeen lijkt de juwelierssector daar niet heel goed in te slagen. Veel winkels springen niet uit boven de grijze middelmaat en zijn meer een ‘pakhuis met een kassa’ dan een winkel waar je graag en vaak komt en je geld uitgeeft. Van de buitenkant lijkt de juwelierssector een nog vrij traditionele sector waar de vakman van vroeger (de goudsmid of de horlogemaker) nog niet is uitgegroeid tot een goede retailer.

Er zijn gelukkig uitzonderingen: Ace Jewelers
In een middelmatig voetbalteam kom je soms een uitblinkende speler tegen. Zoiets geldt ook in de juwelierssector. Ace Jewelers uit Amsterdam is wat mij betreft een uitzondering in een verder niet uitblinkende sector. Ik volg de onderneming al een tijdje en heb verschillende mooie initiatieven gezien. Met de ‘Ace List Live’ produceert de juwelier bijzondere ‘content’ door opnames te maken van interviews met ontwerpers en andere betrokkenen uit de sector. Ook zijn er exclusieve samenwerkingen met merken en lanceringen van speciale producten. Vorige maand zag ik een initiatief dat uitstekend aansluit op drie verschillende trends in de sector. Het gaat om de introductie van een ‘limited edition’ horloge, in samenwerking met de horloge ontwerper Cedric Bellon, waarbij veel aandacht besteed is aan duurzaamheid.

De drie trends zijn:

  1. Biedt speciale producten die klanten graag willen hebben. Veel producten zijn overal te koop, online en offline. Als retailer is het moeilijk om je dan nog te onderscheiden. Het gaat hier om een product dat speciaal voor Ace Jewelers gemaakt is. De toevoeging ‘limited edition’ maakt klanten extra gretig. Immers ‘op=op’ en er komt geen tweede kans om het horloge aan je verzameling toe te voegen.
  2. Zie de leverancier niet als een vijand maar als een samenwerkingspartner. Veel retailers zien hun leveranciers nog als een ‘vijand’ waarmee je de koek moet verdelen. Het aandeel van de leverancier in de koek gaat ten koste van ‘jouw’ aandeel. Dit kan uitmonden in een (marge)gevecht. In plaats van te focussen op het verdelen van de koek, is het beter om te kijken naar de vraag hoe je samen met de leverancier een grotere koek kunt maken. Het maken van een speciale collectie is een prima voorbeeld daarvan.
  3. Maak duurzaamheid onderdeel van de retail-operatie. Duurzaamheid is veel meer dan een thema waar ‘even’ wat aandacht aan besteed moet worden. Het moet een integraal onderdeel zijn van de retail-operatie. Het maken van een zo duurzaam mogelijk horloge is een onderdeel daarvan. Bij het ontwerp van het horloge is gekeken naar het minimaliseren van materiaalverbruik en productietijd. Verder is gebruik gemaakt van gerecycled staal.

Innovatie is ook weggelegd voor kleinere spelers
Voor alle retailers geldt dat innovatie onontbeerlijk is om op lange termijn te overleven. Vaak wordt gedacht dat innovatie is voorbehouden aan grote spelers die daarvoor de mensen en de (financiële) middelen hebben of aan start-ups en scale-ups die veel geld weten los te peuteren uit de financiële markten om nieuwe concepten te ontwikkelen, die in de eerste jaren sterk verliesgevend zijn. Ace Jewelers illustreert echter dat ook kleine spelers, op hun eigen manier, innovatief kunnen zijn. Daarbij kunnen kleine spelers zelfs voordelen hebben ten opzichte van anderen. Denk bijvoorbeeld aan kortere besluitvormingslijnen, meer ondernemerschap en minder afhankelijkheid van financiële markten.

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*