Ondernemen is nog nooit zo lastig geweest

Gepubliceerd op zaterdag 20 augustus 2022 - 10:38 uur

Ondernemers beginnen moedeloos te worden. Eerst de opkomst van e-commerce waardoor klanten anders gingen kopen, de lockdown met alle economische gevolgen vandien en tenslotte de sterk veranderende economische omstandigheden.

Ondernemers zijn kansen zoekers, geduldig wachtend op nieuwe mogelijkheden en soms wachten op andere tijden. Maar als deze andere tijden niet komen wordt ondernemen wel erg lastig. In deze onzekerheid verkeren veel ondernemers nu.

 

Natuurlijk zijn er raadgevers te over met wijze raad: in de kosten snijden, klanten knuffelen, prijzen aanpassen of een webshop beginnen. Maar als al deze goedbedoelde adviezen niet tot het beoogde resultaat leiden, als de markt toch weerbarstiger is? Dan moet je beseffen dat het juist externe factoren zijn die niet te beïnvloeden zijn; hogere inkoopprijzen, schaarste aan personeel, hogere energiekosten en belastingen. Door de krimpende koopkracht van klanten, door de hoge inflatie, wordt ook minder geld uitgegeven. Consumenten zitten in hetzelfde schuitje als ondernemers en ook zij zijn machteloos.

 

Schaarste

Om de problematiek nog maar te vergroten is er ook een schaarste aan (zowel in kwantiteit als in kwaliteit) personeel. Personeel zoekt betere arbeids -voorwaarden, -tijden en -omstandigheden. Hierdoor ontstaat vanzelf een schaarste in bedrijfstakken die minder aanspreken, zoals horeca, retail maar ook de zorgsector en fabrieken (handarbeid). Het onderwijs is onaantrekkelijk door de salariëring en gebrek aan carrièremogelijkheden. Personeel zoekt nu heel duidelijk naar de beste werkgever voor de eigen situatie. Al met al hebben wij te maken met een disruptie op ieder gebied. Deze disruptie overkomt ons, wordt niet geleid, maar wel gestimuleerd door geen of verkeerde maatregelen. Het lijkt er wel op dat op ieder gebied gezorgd wordt voor de eigen problemen eerst. De overheid haalt massaal personeel uit de markt met gunstige arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden, de zorg doet een beroep op emotie en het onderwijs is kind van de rekening.

 

Creatief en innovatief ondernemen

Ondernemen is moeilijker dan ooit. Opnieuw moet gekeken worden naar het “businessmodel”, naar de verdienmogelijkheden en naar ongebruikelijke oplossingen.

Zo gaat Primark ook vintage verkopen, al gebruikte kleding. Ook kledingzaken kunnen zo gebruikte kleding van hun klanten “terugkopen” en weer verkopen. Tegelijk hebben de klanten weer een tegoedbon voor nieuwe aankopen. Bakkers en andere vers leveranciers doen mee aan “To good to go”. Hierbij worden dagverse producten die over zijn, in een pakket aangeboden voor een vaste prijs. De besparing is voor de klanten, terwijl de ondernemer minder kosten heeft voor niet verkochte vers artikelen en wordt voedselverspilling tegengegaan! Lage prijzen winkels zoals Action, Flying Tiger en andere zien kansen. De lage prijzen worden steeds populairder en belangrijker dan kwaliteit of origine. Klanten zoeken ook naar kansen op internet bij Alibaba, Wish of andere goedkope aanbieders, grensbewoners trekken naar Duitsland en dragen ook bij aan een verlies aan consumptieve bestedingen in Nederland.

 

Oplossingen

Nogmaals oplossingen zijn niet eenvoudig, maar de overheid kan helpen met een prijzenstop op de energie, lagere belastingen op levensmiddelen (0%) en gerichte subsidies verstrekken aan de economisch zwakkeren. Maar ook kunnen ondernemers zelf iets doen door creatieve oplossingen te delen. Juist informatie-uitwisseling over nieuwe concepten en innovatieve toepassingen (ook technologie) kan leiden tot een nieuw elan onder de ondernemers. Kijken wat anderen doen, samenwerken en informatie delen kunnen wel eens de sleutels voor de toekomst zijn. Een database met al deze toepassingen, toegankelijk voor ondernemers en georganiseerd door brancheverenigingen.

Schouders eronder, schouder aan schouder vechten voor de toekomst en af en toe een helpende hand. Ondernemers, winkels en MKB zijn te belangrijk voor de Nederlandse economie en zorgen voor reuring in veel plaatsen. De bakermat van het economische leven verdient alle steun!

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Zeilen op de wind van vandaag, relevantie tijdens het koopproces

Het verleden is geweest, terugkijken hoe het was heeft geen zin. Natuurlijk winkels waren overal en winkelstraten gezellig druk, maar dat is geweest. Het komt er nu steeds meer op...

5 maart 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

UITDAGINGEN EN KANSEN VOOR SPEELGOEDWINKELS

De markt voor speelgoedwinkels is lastig zoals geïllustreerd door enkele recente nieuwsberichten. Niettemin zijn er kansen om een onderscheidende positie in de markt te krijgen en te houden. Die kansen...

29 februari 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*