Nieuwe kleren zorgen voor grote milieuproblemen, maar klanten blijven kopen

Gepubliceerd op donderdag 22 augustus 2024 - 13:35 uur
A person is looking through a rack of clothes, concept of election.

Een columnist in het Financiële Dagblad (22 augustus) analyseert het probleem van de kledingindustrie. Goedkope kleding vanuit China en andere lagelonenlanden overspoelen Europa (en Amerika). Alles wordt eraan gedaan om goedkoop te produceren. Het gaat daarbij niet (alleen) om de goedkoopste arbeidskrachten, maar ook om de gevolgen voor het milieu. Grote plantages katoen, veel waterverbruik, vervuiling van het oppervlaktewater er nog meer. Daar moeten en kunnen wij natuurlijk maatregelen tegen nemen, maar is dit de bron van het kwaad? Zijn deze industrieën niet de slaven van de consument, Zijn deze industrieën niet uiterst gericht op de consumptieve vraag. Hierbij aangespoord door alle merken, grote retailers en inkopers.

Winst of duurzaamheid?
Winsten gaan voor duurzaamheid, zoals ook bleek bij H&M, maar daar niet alleen. Vrijwel alle kledingbedrijven luisteren zo goed naar hun klanten dat de wensen verwerkt worden in de inkooppropositie. Naar klanten wordt geluisterd, er moet verkocht worden en winst worden gemaakt. Eigenlijk is daar niets op tegen. Ook de lage duurzaamheidsaspecten zijn nog tot daaraantoe, maar waarom wordt de kleding niet lang gedragen. De kwaliteitsnormen zijn hoog, maar toch mode regeert. Kledingstukken worden lang voordat ze versleten zijn afgedankt. Zelfs wordt kleding al weggegooid en vernietigd na enkele (of een keer) dragen. Daar zit een schrijnend oorzaak, we moeten het probleem bij onszelf zoeken. Wij willen goedkope kleding, wij willen modebewust zijn en wij willen onze vraag niet aanpassen.

Wat gebeurt er eigenlijk met recycling? Vinted.com en andere aanbieders van gedragen kleding zijn maar een druppel op de gloeiende plaat. Het heeft ook te maken met klantenwensen en -perceptie, maar ook met het aanpassen van het huidige businessmodel. Kleding kan weer verkocht worden, aangepast worden of op een andere manier recyclen. Klanten moet accepteren dat nieuw niet zaligmakend is, ook “pre-owned” kleding kan een waarde zijn. Ook de winkels moeten accepteren dat er winst te behalen is met deze pre-owned kleding, die vaak nog z.g.a.n., zo goed als nieuw, is.

Nieuwe proposities, de retail is leidend
Mooie klantenproposities kunnen leiden tot nieuwe doelgroepen en tot klantenloyaliteit. Koop de eerder verkochte kleding terug, geef een tegoedbon voor bijvoorbeeld 33% van de originele waarde en verkoop de kleding weer. Een nieuwe doelgroep koopt graag deze z.g.a.n. kleding voor 50% van de originele prijs. En de andere klanten hebben een tegoedbon voor 33% van de originele prijs, te besteden in de winkel.

Dit leidt tot een afnemende vraag naar nieuwe kleding, maar toch tot een winstgevend businessmodel. Dit leidt tot terugkomgedrag van klanten (retentie), omdat er voordeel valt te behalen. Dit leidt tot klantenloyaliteit en een goede impuls voor de retail.

Het productieprobleem van goedkope arbeid en milieuschade wordt hiermee bestreden. Alleen, wil de supplychain hier echt aan meewerken, de grote winkelketens, de merken of is het oude model te interessant om niet in te spelen op deze verandering? Als klanten het echt gaan doen en als de wens van de klant echt leidend is, dan is er geen keuze meer.

Cor Molenaar

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

B2B BIEDT KANSEN VOOR LOKALE RETAILERS

Gaat de lokale retail de strijd verliezen van de grotere filiaalbedrijven en de online spelers? Dat hoeft zeker niet. Uitbreiding naar B2B biedt vele kansen. Zelfstandigen zijn goed gepositioneerd om...

12 september 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

SLIM(MER) ZOEKEN NAAR PERSONEEL

Goed personeel is uiterst waardevol voor retailers maar het is schaars en moeilijk te vinden. Wat moet je nu doen? Creativiteit is nodig in deze krappe arbeidsmarkt. Drie ideeën voor...

19 augustus 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

BIJ SNELLE GROEIERS GAAT HET OM MEER DAN WINST

Bij snel groeiende ondernemingen is de winst op korte termijn niet het meest belangrijk. Focus op omzetgroei is logisch. Groei, kwaliteit van de formule en steun van stakeholders zijn cruciale...

25 juli 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*