Lagere omzetten maar hogere winsten, online retailers veranderen hun strategie

Gepubliceerd op vrijdag 11 augustus 2023 - 14:59 uur

We kennen allemaal de reclames wel van online retailers. Zalando trok de aandacht met veel geschreeuw, terwijl andere aanbieder veelvuldig gebruik maakten van media reclame. Het doel was duidelijk, opvallen en een top of mind positie behalen bij consumenten. Amazon.com kent nu iedereen, evenals Bol.com, Zalando of Apple. Missie voltooid.

Na Corona is alles anders
Maar na Corona is er toch wat veranderd. De inflatie steeg tot 10% en meer, het consumentenvertrouwen daalde evenals het besteedbare inkomen bij consumenten. De piek van de Corona verkopen stabiliseerde en de omzet steeg wel in totaal, maar daalde na inflatiecorrectie. Hierdoor ontstond een vertekend beeld van de “reële” werkelijkheid. Dit vertekend beeld zien we nu in vrijwel alle gepubliceerde cijfers, daarom moet je iets dieper kijken om de trend te zien.

De verandering
Zalando was de eerste die aangaf kosten te besparen, maar al snel gevolgd door Apple en Amazon, terwijl ook bij Bol.com een soortgelijke beweging gaande is: Besparen op marketingkosten. Van oorsprong was dit een grote kostenpost, zoals eerder genoemd, maar nu is de focus veranderd van markt naar klant. Meer directe, gerichte reclames i.p.v. reclames via de bekende media. De kracht van databases en artifical intelligence (machinelearning) wordt steeds meer benoemd. De internetbedrijven kennen hun klanten, weten wat klanten kopen en ook willen kopen en bepalen daar hun communicatie op. Nieuwe technieken zoals deeplearning, algoritmes en clustering gaan steeds meer de marketingstrategie bepalen. Met gevolg: meer persoonlijke communicatie met klanten en minder massamedia om nieuwe klanten via traditionele kanalen te werven.

Maar er is meer: Naast eventuele verkoop van producten worden ook steeds meer diensten aangeboden, lage kosten en een hoog “copy paste” gehalte. Bekend zijn de marktplaatsen van Amazon en Bol maar ook Zalando biedt ruimte aan derde partijen om producten te verkopen terwijl Apple een marktplaats heeft voor technici en internetspecialisten. Amazon heeft met AWS, webservices en met o.a. Prime en clouddiensten goud in handen, wat blijkt uit hun cijfers (AWS omzet 22 miljard, een groei van 12%). Ook de verkoop van “derden” is nu al meer dan 60% van de totale omzet van Bol.com en Amazon.com. Maar ook Apple gaat steeds meer diensten aanbieden, waarmee ze de dalende resultaten van de iPhones meer dan compenseren.

De klant is de basis van het businessmodel

  • De trend is duidelijk: minder marketing door de toepassingen van AI en machine learning, waardoor omzetten op persoonsniveau beter in te schatten zijn, maar waardoor ook directe communicatie mogelijk is.
  • Meer diensten aanbieden, vaak gebaseerd op abonnementen, waardoor de winstratio stijgt.

Met deze trend nemen ze afstand van het verkopen van alleen producten met alle problemen van logistiek, voorraden en retouren. Hierdoor ontstaat wellicht een nieuwe mogelijkheid voor winkels, mits ze ook inspelen op deze verandering. Toepassen van APPS, directe communicatie en analysemogelijkheden. De klant en het gedrag van de klant moet de basis zijn voor het businessmodel. De grote internetaanbieders hebben dat begrepen, nu nog de winkels.

Cor Molenaar

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

UITDAGINGEN EN KANSEN VOOR SPEELGOEDWINKELS

De markt voor speelgoedwinkels is lastig zoals geïllustreerd door enkele recente nieuwsberichten. Niettemin zijn er kansen om een onderscheidende positie in de markt te krijgen en te houden. Die kansen...

29 februari 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Afscheidsrede bij de Erasmus Universiteit

Op 23 februari 2024 gaat het dan echt gebeuren: mijn afscheidsrede! Ik heb 25 jaar met volle overgave en met heel veel plezier met mijn leerstoel e- Marketing aan de...

29 januari 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

SAMENWERKING ONLINE PLATFORMS EN INNOVATIEVE CONCEPTEN BIEDT KANSEN

Samenwerking tussen online platforms en innovatieve retailconcepten biedt voordelen voor beide partijen. Een recent voorbeeld van Wehkamp en Hulaaloop illustreert dit. Ik zet de kansen op een rijtje. Ik zag...

26 januari 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*