Huilen om de retail

Gepubliceerd op woensdag 13 november 2024 - 14:53 uur
Boarded up shop

We zagen het noodlot aankomen

Blokker failliet, Stella failliet, Body shop failliet en steeds worden er dikke tranen gehuild. De ketens zullen gemist worden, het is leegloop in de winkelstraat, ik mis ze zo?

Maar klopt dit ook, zijn het onverwachte ontwikkelingen of zag je dit al aankomen.

De signalen waren duidelijk
Het is hetzelfde als met V&D, ook nu huilen de klanten om het gemis van Blokker, maar waarom kochten ze niet massaal toen het wel kon? Er was geen sprake van mismanagement, maar van te weinig kopers. Klanten gingen liever naar ACTION, Bol., Coolblue en natuurlijk mediamarkt. Maar ook internet werd een geduchte concurrent voor de gunst van klanten. Als klanten niet kopen komt er geen geld in de kassa om de winkels open te houden, het is dus een misplaatst verdriet van alle betrokkenen. Maar dat niet alleen.

Wie zijn schuldig aan de huidige problemen?
Gemeenten zijn ook zelf schuldig aan het verlies van de winkelstraat. Autobezoek moest gereguleerd worden: minder auto’s door bereikbaarheidsmaatregel, minder parkeerplaatsen en hogere parkeerkosten. Daarnaast een “reguleringsbeleid” door hogere, lokale, belastingen zelfs voor reclames achter de winkelruit. Gemeentes pasten een steeds stringenter reguleringsbeleid toe met regelgeving en BOA’s. Logisch dat winkels het beu zijn of het niet meer kunnen bolwerken.

Maar ook de landelijke overheid heeft boter op haar hoofd. De winkels moesten toch dicht tijdens corona? Terwijl nu uit alle vrijgegeven documenten blijkt dat dit totaal overbodig was. Dat dit meer een opdracht was van hogere hand om te kijken of de overheid gedrag kon sturen. De zogenaamde coronasteun werkt nu faillissementen in de hand, maar geen excuses voor misleidend beleid of de hoge corona schulden.

Klanten en klantgedrag
En dan natuurlijk nog alle andere overheidsmaatregelen die de koopkracht uithollen, hogere belastingen, landelijk en lokaal, en hoge inflatie leiden tot afnemende koopkracht. Dus klanten worden steeds prijsbewuster. De weg naar lage prijzen winkels is een redding voor de klant, winkels als Action, Wibra en Zeeman, naast alle tweedehands winkels, zien nieuwe klanten komen, maar ook Chinese winkels als Aliexpress, Temu of Shein doen goede zaken.

Er wordt gewezen op kinderarbeid, of milieu-onvriendelijke processen, maar klanten kopen toch steeds meer In China. Door alle belastingen en hoge accijnzen hebben ze een uitgeholde koopkracht en zoeken dus naar alternatieven

Winkeliers zoeken naarstig naar overlevingskansen, maar slagen er slecht in. Belangenorganisaties en inkoopcombinatie,s evenals leveranciers laten de winkels gewoon aan hun lot over. Waarom niet zoeken naar nieuwe concepten, waarom niet helpen met AI of machine learning om klanten te stimuleren om te kopen en te binden? Waarom niet zoeken naar lagere investeringsrisico’s door “just in time” proposities, dropshipping-concepten of aloude consignatie oplossingen.

Het huidige businessmodel van de retail is te star, niet flexibel en te kostbaar. Dit is niet te handhaven.

Waar blijft het besef dat hulp nodig is?
Wijzen naar de internetaanbieders lost niets op, laten al die genoemde partijen eens de hand in eigen boezem steken. Laat de lokale overheid (gemeentes) eens beseffen dat minder winkels ook minder leefbaarheid betekent en misschien wel een afname van de WOZ waarde van panden. Laat de overheid beseffen dat het MKB de basis is van onze welvaart. Het aantal MKB-bedrijven is in een paar jaar tijd gedaald van 60% naar 33%, met als koploper de retail. En tenslotte als die belangenverenigingen en inkoopcombinaties eens echt gaan helpen bij de bedrijfsvoering en de retail gaan helpen en niet vast blijven houden aan hun eigen model. Samenwerken en veranderen op basis van de behoeften van klanten is nu belangrijker dan ooit Huilen om weer een faillissement is slechts voor de bühne.

Prof Dr Cor Molenaar

cor@cormolenaar.nl

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Een catch 22 situatie, dus er gebeurt niets.

Een catch 22 situatie, dus er gebeurt niets Een passieve overheid ondergraaft onze toekomst De overheid spreekt haar zorgen uit over de stijgende prijzen, vooral voor de eerste levensbehoeften, maar...

5 december 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

BIBLIOTHEEK BIEDT KANSEN VOOR DE BINNENSTAD

We hebben het vaak over versterking en concentratie van retail in binnensteden om die binnensteden meer aantrekkelijk en leefbaar te maken. Er zijn echter ook andere functies van de binnenstad...

19 november 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Kansen voor lokale retailers

Gaat de lokale retail de strijd verliezen van de grotere filiaalbedrijven en de online spelers? Dat hoeft zeker niet. Er zijn veel kansen in de markt waarvoor juist lokale en...

17 oktober 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*