Het huwelijk als verdienmodel

Gepubliceerd op dinsdag 7 februari 2023 - 13:33 uur

Op het moment dat ik deze column aan het papier toevertrouw, heb ik welgeteld nog 1 huwelijk te voltrekken. Met die “ene” in december erbij, heb ik er dit jaar 45 voor mijn rekening genomen; best een aardig aandeel in een gemeente die in totaal iets meer dan 170 “betaalde” huwelijken heeft gesloten. Trots (en niet helemaal objectief, me dunkt) zei mijn echtgenoot: “ja vind je het gek? Iedereen wil jou, jij maakt er altijd zoiets bijzonders van!” Terwijl ik mijn schoenen goed dichtknoopte (om het risico ernaast te gaan lopen te minimaliseren) dacht ik daarover na.

Ja het klopt, ik geef altijd de volle 100% aan mijn “klanten”; de bruidsparen! Het is hun dag, hun moment, iets waar ze soms maanden en zelfs wel jaren (zeker met de afgelopen 3 bizarre jaren…) mee bezig zijn om alles super en naar hun zin te maken. Daar wil ik dan ook mijn aandeel in waarmaken! Eigenlijk ben ik niets anders -als het goed is- dan de eigenaar van een lokale schoenenwinkel, delicatessenzaak, optiek of kledingwinkel! Alleen ik sta toevallig in toga met witte bef tegenover een zenuwachtig stel en niet in een uitnodigende winkel of mooi aangeklede showroom. Maar we hebben 1 ding gemeen, namelijk de klant 100% tevreden “naar buiten laten lopen”.

Voor de winkeliers hoop ik echt dat die tevreden klanten (blijven) terugkomen, in mijn geval hoop ik dat eigenlijk helemaal niet! Tenzij het over een aantal jaar is wanneer ze hun geloften nog een keer willen uitspreken tegen elkaar of wanneer ze mij hebben aanbevolen aan hun nichtje of vriend die gaan trouwen. Anders word ik er wat minder vrolijk van, maar dat begrijpt u!

Trouwen, “to tie the knot” is gelukkig weer helemaal in en aan! Niet alleen vind ik het nog steeds de leukste en meest bijzondere “eretaak” die een mens kan hebben. Ook voor de lokale middenstand ben ik echt enorm blij! De afgelopen jaren stonden de locaties leeg, werden er geen grote bloemarrangementen of bruidstaarten afgeleverd, werd er niet gegeten met grote gezelschappen en bleven de trouwjurken, pakken en mooie avondkleding bij de kledingzaken in de rekken hangen; kortom er werd weinig tot helemaal geen geld omgezet, met alle gevolgen vandien!

Maar nu lijkt het 180 graden te zijn gedraaid! Mensen willen weer een groot feest met de mensen waar ze van houden, in mooie kleding, met de prachtigste verse bloemen, een gouden ring, een DJ ’s avonds op het feest en de lekkerste happen en dranken. Kortom: de euro’s rollen weer rijkelijk. Gelukkig pikt de lokale horeca en retail daar de nodige graantjes van mee! Want “trouwen” is een echt commercieel verdienmodel! Wanneer er “trouw” of “bruiloft” voor een artikel of dienst staat, dan gaat minimaal “factor 5” spelen! Kassa! En waarom ook niet? Mensen die trouwen zitten in een “romantische flow”, kijken niet meer op een euro, hebben er lang voor gespaard en willen alles perfect, naar hun zin en ontzorgd hebben. Heerlijk dat dit allemaal weer kan en mag…..!

Niet gespeend door enige zelfkennis: “van commercie ben ik zelf ook niet vies. Geld mag rollen, maar eerst verdiend worden.”En ook in het “BABS-en” gaat voor niets de zon op. Hoe mooi om betaald te krijgen voor een dergelijke erebaan, want zo zie ik het echt ook nu na 22,5 jaar. Vaak wordt er na een ceremonie gevraagd aan mij: “weet u een goede opleiding tot BABS? Of leidt u zelf mensen op?” Tot voor kort kon ik beide vragen niet bevestigend beantwoorden, maar vanaf vandaag kan ik dat wel; beide vragen met een luidkeelse JA!

In de geest van Pipi Langkous “ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”, heb ik een pragmatische cursus geschreven die formele aspecten rondom het huwelijk behandeld, maar met name hands on tips & trics geeft voor BABS-en to be en meer ervaren BABS-en die willen finetunen. “Hybride” te verkrijgen: on- en offline, het beste van twee werelden! Ook weer zo’n mooie vergelijking met de middenstand! Maak het voor je klanten op alle mogelijke manieren makkelijk, bied ze verkoopkanalen aan die passen, ontzorg en pamper ze, maak hun dromen waar en ze komen vast en zeker weer bij je terug!

Dat laatste gun ik u als ondernemer voor de volle 100%, ikzelf – als BABS- sla even over!….

Voor informatie/vragen/opmerkingen kijk gerust op https://patriciavorstenbos.nl/babs-patricia-2/

Patricia Vorstenbos

www.patriciavorstenbos.nl

patricia

Patricia Vorstenbos

Expert winkelbeleving

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*