DUURZAAMHEID, MAAR DAN SIMPEL
Grote retailers kunnen grote initiatieven nemen op gebied van duurzaamheid. Voor kleine ondernemers is ‘eenvoud’ meer gepast: luisteren, kiezen, doen en kort verantwoorden. Een praktische aanpak in drie stappen.
Ik zag een interessant artikel over een RetailTrends seminar rond het thema ‘duurzaamheid’. Daarin komen grote(re) retailers aan het woord zoals HEMA, Ekoplaza, Dille & Kamille en Action. Andere grote retailers kunnen hier vast inspiratie uit halen, maar voor kleinere retailers is dit toch wat lastiger omdat zij in een andere positie zitten. Enkele voorbeelden:
- Ekoplaza schetst een ‘prijs dilemma’: duurzaamheid kan een hoger prijskaartje opleveren en Ekoplaza (en haar klanten) vinden dat niet erg. Niet alle kleinere retailers zijn in een positie om hogere prijzen door te berekenen
- HEMA ontwerpt zelf producten en kan daardoor de levensduur van producten verlengen. Veel kleinere retailers ontwerpen hun producten niet zelf maar zijn afhankelijk van merken
- Action gebruikt haar grote schaal om eisen te stellen aan producten en leveranciers. Kleinere retailers hebben een veel zwakkere positie ten opzichte van merken en producenten.
Ondanks deze andere positie moeten ook kleinere retailers aan de slag met duurzaamheid. De uitdaging voor hen is om het ‘simpel’ te houden en initiatieven te nemen die passen bij de aard en omvang van hun onderneming. Ik zie drie achtereenvolgende stappen: praten met klanten, prioriteiten stellen, verantwoorden. Ik werk ze hierna kort uit.
Vraag wat klanten vinden
Een eerste stap is het aangaan van een gesprek met klanten. Wat vinden zij belangrijk rond duurzaamheid? Wat verwachten ze van jou als retailer? Dat kan op verschillende manieren, zowel fysiek als virtueel. Denk aan gesprekjes in de winkel, een speciale avond in de winkel voor een selecte klantengroep, nieuwsbrief, website en sociale media. Naast input rond het thema duurzaamheid levert dit nog een ander belangrijk voordeel op: extra contactmomenten met klanten waardoor de band wordt versterkt.
Kies 3-5 speerpunten per jaar
Kies op basis van de input van de klanten en op basis van je eigen ideeën 3-5 punten waar je komend jaar aan gaat werken. Dit lijkt niet veel, maar het is beter om een beperkt aantal dingen goed te doen dan veel dingen ‘half’ of niet. Kijk bij de keuze van speerpunten ook naar mogelijkheden om duurzaamheid te combineren met kostenbesparing. Denk aan de installatie van ledverlichting of de verhuizing naar een energiezuiniger pand (wellicht ook nog in een beter winkelgebied?). Op die manier sla je twee (of drie) vliegen in 1 klap.
Zeg wat je doet en doe wat je zegt
Grote bedrijven maken vaak omvangrijke duurzaamheidsverslagen waarin ze hun beleid en de realisatie daarvan uitleggen. Voor kleinere retailers is dat veel te kostbaar en te ingewikkeld. Nu komt een ander voordeel van het beperkt aantal initiatieven (3-5, zie hiervoor) om de hoek kijken: het uitleggen wat je gedaan hebt, kan heel kort, misschien wel op 1 A4-tje. Dit ‘A4-tje’ kan op verschillende manieren verspreid worden: winkel, website, nieuwsbrief, sociale media. Ook kan het vertaald worden naar bijvoorbeeld posters of banners voor de winkels.