BETREK ANDEREN BIJ JE STRATEGIE

Gepubliceerd op vrijdag 23 juni 2023 - 09:07 uur

De Belgische modeketen JBC zet een ‘Millennial Board’ op om jongeren bij het beleid van de onderneming te betrekken. Dit is een originele manier om input van anderen op te halen voor de toekomstplannen. Er zijn verschillende varianten op dit idee te bedenken die vooral voor kleinere retailers nuttig zijn. Een strategie moet je immers niet alleen maken.

Door de Belgische modespeler JBC (ruim 100 winkels in België) wordt een ‘Millenial Board’ opgericht. Daarin zitten 10 jonge professionals tussen 24 en 35 jaar. De raad bestaat uit zowel personeelsleden als mensen van buiten de onderneming. Deze jongeren gaan de CEO’s van de onderneming – Ann en Bart Claes – helpen met beleid op thema’s zoals digitalisering, duurzaamheid en diversiteit. Ik vind dit een leuk en origineel idee om de jongere generatie te betrekken bij de onderneming en om input op te halen over belangrijke strategische onderwerpen. De ‘millennials’ zijn een belangrijke doelgroep voor veel retailers en vaak is er sprake van een groot leeftijdsverschil (een ‘generatiekloof’) tussen deze doelgroep en de ondernemingsleiding. Ook bij JBC is dit het geval.

Breder dan ‘millennials’: zorg voor input van anderen
Ik wil het initiatief van JBC graag iets breder trekken dan ‘millennials’. Het is voor retailers belangrijk om bij het bepalen van de toekomstplannen ook andere mensen met andere profielen en achtergronden te betrekken. Een strategie moet je immers niet in je eentje maken op een zolderkamer of vanuit een ivoren toren. Bij grotere retailers is er vaak een brede groep mensen betrokken bij de strategie, waaronder bijvoorbeeld een meerkoppige directie, een Raad van Commissarissen en een Ondernemingsraad. Voor kleinere retailers is dit minder vanzelfsprekend en moet de ondernemer actief op zoek naar anderen om te sparren over de toekomst en over de strategie. Voor familiebedrijven kan hiervoor de ‘keukentafel’ gebruikt worden; het nadeel is echter dat dit een klein en bekend kringetje is. Misschien is er een accountant of een andere adviseur, maar die moet dan wel verstand hebben van andere zaken dan financiën. De bank kan een sparringpartner zijn; echter door de digitalisering wordt de accountmanager steeds vaker vervangen door een computer.

Drie ideeën voor kleinere retailers
Geïnspireerd door de ‘millennial raad’ van JBC zie ik drie concrete en makkelijk te realiseren ideeën voor kleinere retailers om anderen te betrekken bij de strategie:

  1. Nodig enkele kleine groepjes van klanten uit voor informele bijeenkomsten in de winkel met een hapje en een drankje en bespreek thema’s zoals digitalisering en duurzaamheid met hen. Wat zouden de klanten graag zien dat jij als retailer doet op deze thema’s? Wat vinden zij belangrijk? Naast informatie kan dit ook een belangrijke ‘nevenvangst’ opleveren: meer betrokkenheid van klanten;
  2. Zorg voor een zo divers mogelijk personeelsbestand en bespreek niet alleen operationele zaken met personeelsleden maar ook strategische thema’s;
  3. Zorg voor een goede relatie met leveranciers. Praat met (vertegenwoordigers van) leveranciers niet alleen over collecties, prijzen en levermomenten maar ook over andere zaken. Wat zien zij in de markt? Wat doen andere klanten van de leveranciers? Wat kun je hiervan leren?
jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*