AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Gepubliceerd op maandag 15 april 2024 - 11:03 uur
plaatje fashion design

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten te bundelen. Als de klant zelf gaat ontwerpen, ontstaan weer nieuwe kansen.

Ik was onlangs bij een bijeenkomst van Modint, de branche-organisatie voor de Nederlandse textiel- en kledingindustrie. Daar werd een interessante presentatie gegeven door Rogier Warnawa, oprichter en CEO van softwarebedrijf Resleeve. Door Resleeve is een op Artificial Intelligence (AI) gebaseerd softwareprogramma gemaakt, waarmee het ontwerpen van nieuwe mode-items veel makkelijker, sneller en goedkoper kan. Zo kunnen schetsen snel vertaald worden in foto’s, die gebruikt kunnen worden voor productie en marketing. Ook kunnen op basis van foto’s nieuwe ontwerpen of variaties op bestaande ontwerpen worden gemaakt. De software hoeft niet te worden gekocht, maar wordt op abonnementsbasis ter beschikking gesteld aan gebruikers (“software as a service”). Daarmee komt het ook binnen bereik van kleinere moderetailers wat voor hen nieuwe kansen biedt.

Met AI kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken
Een van de problemen van kleine moderetailers is, dat ze voornamelijk producten (merken) van anderen verkopen. Daarmee is het lastig om je te onderscheiden in de markt, want producten zijn overal te koop, zowel online als offline. Kleine retailers hebben onvoldoende schaal om op de ‘klassieke manier’ eigen collecties te maken, maar met de op AI gebaseerde software wordt dit nu ook voor hen mogelijk. Ook kleine retailers kunnen nu ‘unieke’ mode maken, gebaseerd op hun eigen ideeën en/of de voorkeuren van hun klanten. Met eigen en unieke producten is het veel makkelijker om onderscheidend vermogen in de markt te krijgen.

 Meer mogelijkheden om te gaan samenwerken
Een ontwerp van een mode-item is nog geen product dat in de winkel verkocht kan worden. Daarvoor is productiecapaciteit nodig en toegang tot die productie is niet eenvoudig voor kleinere retailers. Dit vereist schaal en kennis. Bovendien houdt het niet op bij het plaatsen van orders en het in ontvangst nemen van de producten. In het kader van duurzaamheid moet ook toezicht worden gehouden op die productie, bijvoorbeeld op de arbeidsomstandigheden. Voor kleine retailers is dit nauwelijks te doen. De oplossing is hier: samenwerking. Via brancheorganisaties (Modint, INretail) of Retail Service Organisaties (bijvoorbeeld Euretco/EK) kan de vraag van verschillende kleine retailers worden gebundeld richting producenten. Op die manier ontstaat ook voldoende schaal om toezicht op de productie te houden. Deze samenwerkingsverbanden kunnen ook de vraag naar software abonnementen bundelen en daarmee betere condities voor hun leden bereiken.

 Een volgende stap: de klant gaat zelf ontwerpen
Je kunt met de AI software nog een volgende stap maken. De klant gaat zelf ontwerpen met behulp van de software. Niet alle klanten zullen dat willen en kunnen, maar het zal ongetwijfeld een bepaalde doelgroep aanspreken. Als de klant zelf gaat ontwerpen, verandert de rol van de retailer van ‘productleverancier’ naar ‘dienstverlener’. Hij helpt bijvoorbeeld de klant met het ontwerpen en biedt hem toegang tot productiecapaciteit. Ook ontstaan op die manier nieuwe mogelijkheden om te gaan samenwerken met de klant. Zo kan de retailer bijvoorbeeld een ontwerpwedstrijd organiseren waarbij het winnende ontwerp op wat grotere schaal wordt geproduceerd en in de winkel wordt verkocht. Daarmee kan de retailer meer toegevoegde waarde bieden aan zijn klanten. Ook zijn er kansen voor softwareontwikkelaars door een ‘consumenten versie’ van een ontwerpprogramma te maken met een interface naar de ‘professionele versie’.

 

 

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Van retail naar ecosysteem, grenzen verleggen

Nederlandse retailers kunnen verschillende dingen leren van buitenlandse retailers. Zo zijn grote Chinese en Amerikaanse spelers meer een ecosysteem dan een retailer. Het volledig kopiëren van deze voorbeelden is lastig,...

24 mei 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*