Traditionele sponsoring van maatschappelijke organisaties (stichtingen, verenigingen en goede doelen) door (lokale) ondernemers is vaak lastig voor beide partijen. Het Dappre netwerk verbindt maatschappelijke organisaties, hun achterban en ondernemers en biedt diverse oplossingen en voordelen.
Tijdens een recent retailcongres ontmoette ik Marcel van Galen, oprichter van Dappre, een netwerk dat maatschappelijke organisaties, hun achterban en ondernemers verbindt. Ik ben er iets verder ingedoken en volgens mij is het een betekenisvol initiatief dat voordelen biedt voor zowel clubs (stichtingen, verenigingen en goede doelen) als ondernemers. Ik zie vooral kansen voor lokale retailers die een deel van hun toegevoegde waarde ontlenen aan hun verbinding met de lokale gemeenschap. Stichtingen, verenigingen of goede doelen kunnen hun eigen Digitale Clubkaart uitgeven en zijn daarmee verbonden met het Dappre netwerk. Vervolgens stimuleren ze hun achterban (waaronder leden, fans, donateurs, vrienden en familie) om de eigen Digitale Clubkaart te activeren. Met deze Digitale Clubkaart sparen deelnemers bij iedere aankoop bij een deelnemende ondernemer automatisch een bepaald bedrag. In de Dappre app is zichtbaar welke ondernemers deelnemen. Het spaartegoed gaat naar de favoriete club(s) van de deelnemer en kan ook deels worden gebruikt om te sparen voor contributie, lessen of startbewijzen. Ondernemers kunnen hun klanten ook laten sparen voor vouchers.
Diverse landelijke retailorganisaties zijn verbonden met het Dappre netwerk, waaronder Jumbo, Audax Retail (Bruna, Readshop) en Zeeuw & Zeeuw. Ook franchisenemers van formules als HEMA, Domino’s, SPAR, Sport 2000, De Beren, McDonald’s, Expert, Bakker Bart, PLUS, Bike Totaal en Run2Day sluiten zich aan. Het netwerk groeit snel, wat volgens mij een goed teken is. De groei wijst erop dat het netwerk eenvoudig en wederkerig is en dat partijen de toegevoegde waarde zien.
Maatschappelijke organisaties: sponsoring zonder ‘gedoe’
Maatschappelijke organisaties zijn nogal eens afhankelijk van sponsoring door ondernemers. Het ophalen van geld bij die ondernemers is lastig: het voelt als ‘bedelen’ en de toegevoegde waarde van de sponsoring voor de ondernemer (‘what’s in it for me?’) kan niet altijd goed duidelijk gemaakt worden. Aansluiting bij het Dappre netwerk ontzorgt de maatschappelijke organisatie op dit gebied en de voordelen voor de ondernemer zijn duidelijk, zoals hierna verder wordt toegelicht.
Diverse voordelen voor retailers
Traditionele sponsoring van maatschappelijke organisaties door ‘langs de deuren (van ondernemers) te gaan’ is niet alleen lastig voor die maatschappelijke organisaties, maar ook voor de ondernemers. Zij krijgen verzoeken van veel verschillende organisaties uit hun lokale gemeenschap en moeten keuzes maken binnen een beperkt budget. Wie steun je wel en wie niet en welk verhaal vertel je daarbij? Sponsoring via Dappre brengt een aantal voordelen:
- Het bespaart ondernemers tijd en ze kunnen in principe positief reageren op elk sponsorverzoek omdat het extra omzet en klanten kan brengen;
- De achterban van de maatschappelijke organisatie wordt gemobiliseerd om te kopen bij de ondernemer die sponsort. Dit levert (extra) omzet op, waarbij de sponsorbijdrage pas wordt betaald nadat het de ondernemer eerst geld heeft opgeleverd. Dit is het wederkerigheidsprincipe van Dappre;
- De ondernemer kan zelf bepalen welk deel – een percentage of vast bedrag – van de bestedingen van klanten wordt ‘teruggegeven’ als bijdrage voor de club en voor de deelnemer. Deze ‘marketing uitgaven’ zijn rechtstreeks gekoppeld aan de omzet. Bij traditionele sponsoring is het verband tussen uitgaven en omzet veel minder duidelijk. Het is ‘no-risk-marketing’ met lokale en maatschappelijke relevantie als bonus;
- Door klanten aanvullend te laten sparen voor vouchers of een koppeling te maken met een bestaand loyalty programma draagt het bij aan herhaalbezoek en loyaliteit;
- De toegevoegde waarde van traditionele sponsoring is vaak beperkt en onduidelijk, bijvoorbeeld een advertentie in een clubblad of een bord langs een sportveld. De toegevoegde waarde van sponsoring via Dappre is veel concreter: meer klanten, meer omzet, binding met de lokale gemeenschap.
Vooral kansen voor lokale ondernemers
Aansluiting bij het Dappre netwerk biedt vooral kansen voor retailers die hun succes gedeeltelijk ontlenen aan de inworteling in de lokale gemeenschap. Via Dappre kunnen ze de band met de lokale gemeenschap versterken en daarnaast nog extra voordelen realiseren zoals meer omzet.