Het nieuwe winkelaanbod en koopgedrag

Gepubliceerd op maandag 4 augustus 2025 - 13:26 uur

Een stille revolutie in de winkelstraat
Steeds meer winkels verdwijnen, stoppen of worden overgenomen. Soms is er geen opvolger, vaak is er geen opvolging als de huidige eigenaar wil stoppen. Natuurlijk wordt er meteen gewezen naar internet/ecommerce, maar is dat terecht?

Is internet een boosdoener of een katalysator?
Internet speelt een belangrijke rol bij vrijwel alle generaties in het koopproces. Maar is internet een boosdoener voor de teloorgang van zoveel winkels? Als de koopbehoeften en de koopwensen veranderen moeten winkels en vrijwel het gehele aanbod mee veranderen om relevant te blijven. Klanten kiezen bewust en hebben keuzen wat en waar ze kopen; prijs is een factor, die hierbij belangrijk is, maar niet alleen. Vroeger bestond het oriëntatie proces uit winkelen nu eerst oriënteren op internet, soms kopen maar ook vaak naar de winkels gaan. Tot zover niets nieuws zou je zeggen.


Ondernemersklimaat verslechterd
Maar opeens wordt economie niet zo relevant meer gevonden, worden ondernemers gezien als spaarpotjes die wel meer belastingen of andere tarieven kunnen betalen en tenslotte vinden de lokale overheden de ondernemers maar lastig. Vervuiling, parkeer ellende, auto’s in de steden. Bezoekers moeten lopen of op de fiets met alle economische problemen voor de ondernemer en ander koopgedrag tot gevolg. Ondernemen is niet interessant meer, ondernemers worden hierdoor ernstig belemmerd in hun ondernemerschap. Gevolg: sluiten wegens verliezen, faillissementen, leegstand en verlies aan werkgelegenheid, maar ook aan sfeer in de winkelgebieden. Dat vinden potentiële klanten niet leuke en gaan winkelgebieden mijden.

De verandering
Nieuwe ondernemers en klanten willen geen grote winkels meer, klanten zoeken juist het intieme van kleine winkels. Kleine winkels komen in de plaats van de grotere winkels, boetieks, speciaalzaken, dienstverlening en aparte producten, soms uit het buitenland, soms door jonge starters. Juist inspelen op het huidige sentiment, juist inspelen op de wensen van een jonge generatie. Een verrassingseffect, dat klanten gezellig vinden, een dynamiek in winkelstraten door nieuwe winkels, lokale winkels en gastvrijheid.

Maar er is meer:
Ruim 10 jaar geleden was Schiedam het lelijke eendje onder de winkelcentra. Verloederd, weinig koopkracht, veel leegstand en een winkelcentrum (de Passage) dat hierin meeging. Veel rommelwinkels. Niet aantrekkelijk voor de eigen inwoners en niet aantrekkelijk voor klanten buiten Schiedam. Ik heb zelfs nog een tv-rapportage gemaakt over de neergang van Schiedam. (2012)

Maar als een Fenix is Schiedam aan het herrijzen. Het winkelcentrum is grondig aangepakt.

In de afgelopen 3,5 jaar heeft PingProperties intensief gewerkt aan de optimalisatie van de branchering van het winkelaanbod, zodat dit beter past bij de wensen en mogelijkheden van het verzorgingsgebied. PingProperties heeft hiervoor de huur van goedlopende winkels verlengd en slechtlopende winkels vervangen door nieuwe, sterke winkelketens. Zo zijn onder andere Wibra, Gefixt, Iper Megastores en Scapino toegevoegd. PingProperties heeft met een aantal bestaande winkels afspraken gemaakt om te worden verplaatst, zodat de nieuwe huurders de juiste ruimte konden betrekken.

Maar er is meer. De winkels die ik aantrof verkopen artikelen die je niet koopt of kunt kopen op internet, of de prijzen zijn concurrerend. Denk hierbij aan Action, Wybra maar ook H&M. Daarnaast de inpandige parkeergrarage en de goede bereikbaarheid. Juist deze fysieke noodzaak is belangrijk. Vroeger had je geen keuze, je moest winkelen. Door internet heb je een keuze, maar soms is internet geen keuze: de winkels verkopen niet online, horeca is fysiek evenals bijvoorbeeld klusjes.of de noodzaak om artikelen te zien en meteen mee te nemen.

Dat ziet Schiedam goed. Maar nu komt de volgende stap nog. Aantrekkelijk maken voor bezoekers. Schiedam heeft een historische kern, leuke grachtjes kleine straatjes. Precies op maat voor gezellighied en kleinschalige winkels. Hiermede kan Schiedam ook aantrtekkelijk worden voor bezoekers, daar is een volgende uitdaging. De eerste stap is gezet, de eigen inwoners vasthouden (customers first) maar het is en “steppingstone” naar een mix van historie, gezelligheid,fysieke aanwezigheid en leuke kleine winkels.

Op basis van deze veranderingen in winkelstraten met kleine winkels, verrassende winkels, boetiekjes en producten die je niet kunt of wilt kopen op inernet. Er gloort een nieuwe toekomst voor de winkels.

 

Prof Dr Cor Molenaar

cor@cormolenaar.nl

 

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

COOLBUE: KANSRIJK IN DUITSLAND

Coolblue zet verdere stappen in Duitsland. Zal dit succesvol zijn? We weten immers dat internationale expansie risicovol is. Op basis van enkele factoren ben ik positief over de succeskansen.  Ik...

23 juli 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Ook in lastige markten zijn er kansen

Consumentenelektronica is een bovengemiddeld uitdagend segment binnen de non-food retailmarkt. Echter: ook in deze markt zijn er groeikansen voor retailers, zoals Amac en EP laten zien. Verschillende factoren ondersteunen deze...

19 mei 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Is tweede hands de toekomst voor de retail?

Vinted groeit spectaculair en toont de toekomst van de  (tweedehands)markt Een 330% groei van de winst (76 miljoen) en 36% groei van de omzet  (813 miljoen) zijn indrukwekkende cijfers in...

30 april 2025

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*