Begin jaren 70 kwam ik in Engeland in aanraking met Valentijnsdag. Een spannende dag, waarbij vooral kaarten en bloemen werden gestuurd naar een geheime liefde. Raden van wie je de kaart of bloemen hebt gekregen was een spel tussen vrienden en collega’s. Vaak bleef het ook geheim, waardoor de contacten met potentiële liefdes een mysterie bleef.
Maar nu, 50 jaar later is Valentijnsdag uitgegroeid tot een romantische dag voor geliefden. Je liefde aandacht geven met cadeaus of een romantisch etentje; eigenlijk is Valentijnsdag commercieel geworden. Het klinkt negatief, maar dat is het niet. Het is een dag waarbij je naaste centraal staat, warme gevoelens de overhand hebben, verrassingen belangrijk zijn. Een dag midden in deze koude en donkere dagen, een dag waarbij het eens gaat om de ander en niet om je zelf.
- In de VS, Groot-Brittannië, Canada en Australië groeide Valentijnsdag uit tot een commerciële feestdag. Chocolade, bloemen (vooral rode rozen 🌹) en juwelen werden populaire cadeaus.
- Bedrijven zoals Hallmark begonnen in de vroege 20e eeuw met het massaal produceren van Valentijnskaarten, wat de traditie nog groter maakte.
- Tegenwoordig wordt Valentijnsdag in Engelstalige landen vaak gevierd met diners, romantische uitjes en geschenken. In sommige scholen geven kinderen ook kleine kaartjes aan hun vrienden en klasgenoten.
Kortom, van een religieuze oorsprong naar een wereldwijd romantisch fenomeen. Tegenwoordig is Valentijnsdag een commercieel succes, waarbij winkels en bedrijven inspelen op de romantische sfeer door speciale aanbiedingen en evenementen te organiseren.
Onderzoek van Ac-ties.nl
Uit een onderzoek van Acties.nl in samenwerking met marktonderzoeksbureau PanelWizard, blijkt dat de belangstelling ook in Nederland groeit (38.4%), maar vooral jongeren tot 39 jaar (55%) vieren deze dag, evenals gezinnen met kinderen (56%). Het blijven vaak geschenken tot € 25.00, of bij jongeren een etentje of een uitje. Grappig is ook het gevoel, of de emotie. Het zijn natuurlijk kleine aankopen, maar emotie voel je toch het beste in de winkel, 29.3% tegen 18.9% online. Bij het online gedeelte zal Greetz ongetwijfeld hoog scoren. In de winkel gaat het vaak om sieraden, chocolade en parfum. Hieruit blijkt dat vooral mannen cadeaus geven. Een traditioneel gedrag
Conclusie onderzoek
Dit onderzoek toont aan dat Valentijnsdag vooral leeft onder jongere generaties en gezinnen. Jongeren besteden meer geld aan cadeaus en ervaringen, wat deels te verklaren is door de invloed van social media en de drang om iets bijzonders te delen. Ook speelt het feit dat jongvolwassenen vaker in de beginfase van een relatie zitten, waarin het tonen van liefde met een cadeau belangrijker wordt gevonden.
Valentijnsdag is voor de deze groep een commercieel hoogtepunt en een kans om liefde te vieren. Dit onderzoek toont aan dat de rol van Valentijnsdag sterk afhankelijk is van levensfase en persoonlijke overtuigingen,” concludeert Sjef Kerkhofs, CEO van Acties.nl.
Kansen voor de retail
Valentijnsdag is een perfecte mogelijkheid voor winkels om hierop in te spelen. Romantiek in de winkel met een drankje en hapjes en speciale kaarten of kleine verrassende geschenken. Vier de romantiek en de liefde, maar begin in de winkel.
Creativiteit leidt tot aantrekkelijkheid. Een speeddating, romantische muziek, een roos of een liefdesdrankje en een leuke aankleding.
Valentijnsdag kan juist een dag zijn waarbij de retail de commercie verpakt in emotie. Jongeren zijn er klaar voor, nu nog de winkeliers.
Cor Molenaar