Van retail naar ecosysteem, grenzen verleggen

Gepubliceerd op vrijdag 24 mei 2024 - 12:11 uur
Alibaba ecosysteem[85]

Nederlandse retailers kunnen verschillende dingen leren van buitenlandse retailers. Zo zijn grote Chinese en Amerikaanse spelers meer een ecosysteem dan een retailer. Het volledig kopiëren van deze voorbeelden is lastig, maar er zijn wel veel kansen om de grenzen te verleggen en daarmee de positie in de waardeketen te versterken.

Door mijn gewaardeerde oud-collega’s van de Rabobank Olaf Zwijnenburg en Peter van Heerde is een interessant drieluik geschreven over China onder de titel ‘China: van fabriek van de wereld naar retailgrootmacht?’ Deel 1 gaat over de sprong die het land heeft gemaakt en de uitdagingen rondom ‘nearshoring’, deel 2 over Chinese platforms en privacy en deel 3 over Chinese productie en arbeidsomstandigheden. Deze publicaties bevatten diverse leerpunten voor Nederlandse retailers.

Het drieluik bracht mij op een ander idee over lessen die we vanuit China kunnen leren. De grote Chinese speler Alibaba is veel meer dan een retailer; het is een ecosysteem met veel verschillende producten en diensten, zowel voor bedrijven als voor consumenten. De onderstaande figuur illustreert dit.

 

Bij Amazon zien we een vergelijkbaar beeld. Ook Amazon doet veel meer dan producten verkopen en heeft bijvoorbeeld ook een eigen spraak-assistent (Alexa), eigen muziek- en videocontent en cloud-services. Het verleggen van de grenzen van de retailer – soms tot ver buiten de sector – heeft diverse voordelen waaronder een sterkere positie in de waardeketen, meer onderscheidend vermogen, betere klantenbinding en een grotere verdiencapaciteit.

Voorbeelden van Alibaba en Amazon moeilijk geheel te kopiëren…

De voorbeelden van Alibaba en Amazon zullen moeilijk in zijn geheel naar Nederland te kopiëren zijn. Vrijwel alle Nederlandse retailers missen daarvoor de schaal en de financiële slagkracht. Ik zie dan ook niet zo snel een Nederlandse Alibaba of Amazon ontstaan.

…maar ook Nederlandse retailers kunnen grenzen verleggen

Wat wel mogelijk is voor Nederlandse retailers is het nadenken over het verleggen van grenzen buiten de ‘comfort zone’ van het inkopen en verkopen van nieuwe producten. Er zijn veel kansen op dit gebied. Ik geef enkele voorbeelden.

 

  1. Voeg diensten toe aan producten. Denk bijvoorbeeld aan een consumentenelektronica-retailer die een ‘apparatuur-plan’ maakt voor zijn klanten. Welke combinatie van apparaten, software en connectiviteit past het beste bij de wensen van de klant op gebied van ‘computeren’, TV kijken, films kijken, muziek luisteren en gamen? Hoe kan dat het beste worden gerealiseerd? Welke service- en garantie-arrangementen passen daarbij? Het realiseren van dit plan (inclusief ‘in house’ installatie) en het verlenen van after-sales service (inclusief helpdesk) zijn logische vervolgstappen.
  2. Breidt het assortiment ‘nieuw’ uit met ‘tweedehands’. Wederom een voorbeeld in de hoek van de consumentenelektronica. De retailer neemt de gebruikte wasmachines van de klanten in, reviseert ze en verkoopt ze – met een zekere garantie – opnieuw aan klanten. Voordelen: bredere klantpropositie, hogere marges, minder afhankelijkheid van merken, bijdrage aan duurzaamheid.
  3. Maak ‘eigen’ en ‘unieke’ content voor klanten. Veel producten zijn overal te koop, zowel online als offline. Het vinden van onderscheidend vermogen met producten wordt steeds lastiger. Het produceren van content die bij de producten hoort, biedt nieuwe kansen. Denk bijvoorbeeld aan een Doe-Het-Zelf retailer die in video’s laat zien hoe je een bepaalde klus moet doen, uiteraard met producten die bij de retailer te koop zijn.
  4. Maak unieke content onderdeel van de retailpropositie. Amazon biedt hier opnieuw inspiratie. Klanten van Amazon kunnen een Prime-lidmaatschap kopen voor EUR 4,99 per maand of EUR 49,90 per jaar. Dit Prime-lidmaatschap biedt naast voordelen als gratis bezorging ook toegang tot de streamingdienst ‘Prime Video’ met diverse series en films. Dit concept heeft diverse voordelen waaronder jaarlijks terugkerende opbrengsten (in plaats van fluctuerende productverkopen), klantenbinding en het bieden van iets ‘bijzonders’ aan klanten. Voor de meeste Nederlandse retailers zal het opzetten van een eigen streamingdienst een brug te ver zijn. Samenwerking met een bestaande streamingdienst of met een producent van series of films biedt echter kansen.
jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Welk boek moet mee op vakantie?

Ieder jaar sta je te treuzelen bij je koffer: welk boek neem je dit keer mee? Een leesboek, een managementboek of een studieboek? Daarnaast is er natuurlijk de vraag of...

16 juni 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*