UITDAGINGEN EN KANSEN VOOR SPEELGOEDWINKELS

Gepubliceerd op donderdag 29 februari 2024 - 09:18 uur
plaatje speelgoed

De markt voor speelgoedwinkels is lastig zoals geïllustreerd door enkele recente nieuwsberichten. Niettemin zijn er kansen om een onderscheidende positie in de markt te krijgen en te houden. Die kansen moeten echter wel gepakt worden en dat gebeurt nu onvoldoende.

Ik zag de afgelopen tijd enkele interessante nieuwsberichten over speelgoedwinkels langskomen. Mirage Retail Group, het moederbedrijf van Blokker en Intertoys, kondigde aan dat de verkoop van speelgoedketen Intertoys – de grootste keten van speelgoedwinkels in Nederland (ruim 200 vestigingen) – is afgeketst. Dit ondanks het feit dat Intertoys momenteel winstgevend is. Het afketsen van de verkoop dwingt het retailconcern om op andere manieren geld te gaan zoeken waarbij Blokker in de etalage is gezet. In België is de keten van speelgoedwinkels Fun (27 vestigingen) failliet gegaan.

Markt voor speelgoedwinkels is uitdagend vanuit meerdere gezichtspunten
Als ik uitzoom van de nieuwsberichten naar het ‘grotere plaatje’ zie ik uitdagende marktomstandigheden voor speelgoedwinkels, veroorzaakt door meerdere factoren. Afgezien van de minder gunstige economische omstandigheden voor de retailsector als geheel– waaronder laag consumentenvertrouwen, voorzichtige consumenten en stijgende kosten – zijn er wat meer specifieke uitdagingen voor de sector. Retailers moeten opboksen tegen grote fabrikanten die beschikken over sterke merken zoals bijvoorbeeld LEGO, Nintendo, Mattel (onder meer Barbie en Fisher-Price) en Hasbro (onder meer My Little Pony en Monopoly). Producten zijn goed vergelijkbaar en de klant let sterk op prijs. Concurrentie komt niet alleen uit de eigen sector (andere speelgoedwinkels) maar ook vanuit branchevreemde aanbieders zoals Kruidvat en Action, online en C2C (consumenten die aan elkaar verkopen, fysiek of online). Veel klanten kiezen voor ‘online’ omdat dit gemak en een goede prijsperceptie biedt. Online spelers zoals bol hebben een grote schaal en zijn daarmee aantrekkelijk voor fabrikanten.

Drie kansrijke richtingen voor speelgoedwinkels
Hoe kunnen (fysieke) speelgoedwinkels zich onderscheiden om in deze sterk concurrerende markt overeind te blijven? Concurreren op ‘prijs’ is een weinig kansrijke strategie. Het gevecht om de laagste prijs leidt tot een ‘race to the bottom’ die maar door een enkeling is te winnen. Ik zie drie richtingen die meer kansen bieden:

  • Investeren in deskundig personeel dat klanten kan helpen om een goede keuze te maken door informatie en advies;
  • Het bieden van een aantrekkelijke winkelomgeving waarin bijvoorbeeld speelgoed uitgeprobeerd kan worden. De LEGO winkels zijn een goed voorbeeld hiervan. Stel de ruimte (deels) beschikbaar voor het organiseren van workshops, spelletjesevents of verjaardagsfeestjes;
  • Bijzondere producten verkopen. Denk bijvoorbeeld aan producten van kleinere fabrikanten/merken in niches van de markt die een goed alternatief zijn voor de bekende merken. Beter is nog: het (laten) maken van eigen en bijzondere producten onder eigen merk of private label. Dan verkoop je niet alleen producten die niemand anders heeft, maar pak je ook een groter deel van de ketenmarge.

Als ik door mijn oogharen kijk naar de sector als geheel, is mijn beeld dat veel speelgoedwinkels er onvoldoende in slagen om zich te onderscheiden. Het zijn vaak pakhuizen met een kassa en met personeel dat meer op leeftijd en uurloon is geselecteerd dan op deskundigheid. De winkels verkopen producten die de klant overal kan kopen, zowel online als offline. Als de klanten de toegevoegde waarde van een winkel niet (voldoende) zien, is de weg naar online snel gevonden.

Kortom: de markt voor speelgoedwinkels is uitdagend. Er zijn echter voldoende kansen maar die moeten wel benut worden.

 

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

BIJ SNELLE GROEIERS GAAT HET OM MEER DAN WINST

Bij snel groeiende ondernemingen is de winst op korte termijn niet het meest belangrijk. Focus op omzetgroei is logisch. Groei, kwaliteit van de formule en steun van stakeholders zijn cruciale...

25 juli 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Platformen worden aangepakt, maar is dat logisch?

Het leek zo mooi, een concentratie van aanbieders via een platform, zodat consumenten niet meer het internet hoeven af te zoeken naar aanbiedingen, de goedkoopste of “beste deal”. Door het...

7 juli 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Moderetailer Suitable versterkt positie via overnames

De markt voor multibrand moderetailers is lastig. Suitable volgt een interessante groeistrategie via overnames, waarmee de marktpositie op verschillende onderdelen wordt versterkt. Een voorbeeld voor anderen? Net als andere moderetailers...

26 juni 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*