Goed personeel is uiterst waardevol voor retailers maar het is schaars en moeilijk te vinden. Wat moet je nu doen? Creativiteit is nodig in deze krappe arbeidsmarkt. Drie ideeën voor retailers.
Ik zag een interessant artikel op de website van RetailTrends. Het artikel bevat een drietal quotes van Peter Berg, CEO van Jeans Centre. De eerste quote trok meteen mijn aandacht: ‘Personeel is echt je meest valuable asset’. Ik ben het van harte eens met Peter. Goed personeel is een van de weinige manieren om je nog te onderscheiden van de concurrentie. Er is echter wel een probleem voor retailers, dat overigens ook geldt voor andere ondernemers. Het ‘waardevolle asset’ is schaars en moeilijk te vinden. CBS cijfers laten zien dat het aantal openstaande vacatures in de detailhandel in het tweede kwartaal van 2024 ongeveer 4 x zo groot is dan 10 jaar geleden. Wat moet je als retail-ondernemer doen in deze arbeidsmarkt? Het alleen maar verhogen van de lonen is niet zo’n goed idee. Als iedereen het doet kom je in een opwaartse prijsspiraal en je moet die hogere kosten ook maar aan de klant kunnen doorberekenen. In een concurrerende en volledig prijstransparante markt valt dat niet mee. Het lijkt een beetje op het verlagen van de prijzen om meer klanten te trekken en meer te verkopen. Er is altijd wel iemand die onder jouw prijs gaat zitten en die ‘race to the bottom’ is maar voor een enkeling vol te houden. Kortom: meer creativiteit is nodig. Drie ideeën om ondernemers te helpen.
Openstaande vacatures detailhandel 2014-2024
Bron: CBS
Kijk buiten de grenzen van je eigen sector
De zoektocht naar goed personeel lijkt een beetje op het zoeken naar een huis. In beide markten is er schaarste en hoe groter je zoekgebied wordt, hoe meer kans je hebt. Voor retailers geldt dat ze buiten de grenzen van de retailsector moeten zoeken. Dat kan ook als je focust op competenties en minder op kennis en ervaring. Zo is ‘gastvrijheid’ belangrijk in retail en is dit in de horecasector wel te vinden. Ook ‘overdragen van kennis’ is belangrijk. Dus waarom niet zoeken in de onderwijssector? Qua salaris is dit wel een uitdaging, maar wellicht zijn er mensen te vinden die het werken in de retail leuker vinden dan het onderwijs met zal zijn problemen en uitdagingen. Ander contact met mensen, minder bureaucratie, meer ruimte om je functie in te vullen. Er is meer dan geld alleen om werknemers te motiveren.
Benut het netwerk van je personeel
Als duidelijk is welke competenties je zoekt, kun je ook aan je personeel vragen om in hun eigen netwerk te kijken naar mensen die deze competenties hebben en die wellicht interesse hebben in een overstap. Deze benadering heeft diverse voordelen. Je bereikt mensen die je met een advertentie waarschijnlijk nooit bereikt zou hebben. De kans dat je iemand vindt wordt groter omdat er al een connectie is. Ook betrek je het bestaand personeel meer bij de onderneming wat goed is voor de motivatie.
Wees slimmer dan de lokale concurrent
Zeker voor lokale retailondernemers is het verstandig om te focussen op de lokale arbeidsmarkt. Je hoeft dan qua personeel niet de strijd aan met spelers als bol en Coolblue, een strijd die voor de meesten niet te winnen is. Focus je op personeel dat in jouw stad of dorp werkt of zou willen werken. Stel je vervolgens een aantal vragen. Wat zijn mijn belangrijkste concurrenten in deze lokale arbeidsmarkt? Wat maakt deze concurrenten aantrekkelijk en wat kan ik daar tegenover stellen? Wat zijn voor personeelsleden minder aantrekkelijke kanten van mijn concurrenten en hoe kan ik daar gebruik van maken? Wat kan ik bieden dat de anderen niet of moeilijker kunnen? Met de antwoorden op deze vragen kun je de concurrentie aangaan op de lokale arbeidsmarkt. Als je net wat slimmer, beter en aantrekkelijker bent dan de anderen kun je het verschil maken.