Samenwerking tussen online platforms en innovatieve retailconcepten biedt voordelen voor beide partijen. Een recent voorbeeld van Wehkamp en Hulaaloop illustreert dit. Ik zet de kansen op een rijtje.
Ik zag onlangs een artikel over de samenwerking tussen online platform Wehkamp en het kinderkleding verhuurconcept Hulaaloop. Dit is een mooi voorbeeld van samenwerking tussen een gevestigd online platform en een innovatief (en duurzaam) retailconcept. Voor beide partners biedt een dergelijke samenwerking diverse kansen en voordelen.
Versterking innovatief concept, zowel aan ‘voorkant’ als aan ‘achterkant’
Hulaaloop is al 7 jaar geleden opgericht en kan vanwege deze leeftijd nauwelijks meer een startup worden genoemd. Toch denk ik dat Hulaaloop nog wel diverse kenmerken heeft van eens startup. Zo zal de ondernemer/oprichter vooral bezig zijn met het verbeteren en fine tunen van het concept en niet (of veel minder) met zaken als logistiek, ICT en administratie. Hier kan een online platform als Wehkamp helpen door Hulaaloop aan te sluiten op bestaande systemen. Door de schaal die Wehkamp heeft, is dit kostenefficiënt wat kan leiden tot een betere prijsstelling en/of een hogere marge. Wehkamp kan echter niet alleen aan de ‘achterkant’ van Hulaaloop helpen, maar ook aan de ‘voorkant’. Wehkamp verkoopt ook kinderkleding (zelf en via dochterbedrijf Kleertjes.com) waardoor Hulaaloop een breder verhuurassortiment kan bieden. Via een gevestigde naam als Wehkamp is het makkelijker om aan de naamsbekendheid te werken dan dat je dit op eigen kracht moet doen. Op die manier kun je beter en sneller opschalen. Omzetgroei is de snelste weg naar winstgroei.
Online platform: zelf innoveren of via anderen?
Online platforms zoals Wehkamp opereren in een sterk concurrerende markt waarin niet alleen moet worden opgebokst tegen andere online platforms (bijvoorbeeld bol.com of Amazon) maar ook tegen de ‘winkelstraat’ die zowel fysiek als online in de markt aanwezig is. Om ten opzichte van de concurrentie onderscheidend te zijn (en te blijven) is een continue en voortdurende innovatie nodig. Bovendien staat Wehkamp, net als de concurrenten, voor de taak om met duurzaamheid aan de slag te gaan. Wehkamp kan op eigen kracht werken aan innovatie en duurzaamheid, maar vaak blijkt het voor een gevestigde speler lastig om buiten de bekende paden te gaan lopen. Samenwerking met innovatieve (en duurzame) concepten zoals Hulaaloop is dan een goede optie. Wehkamp zou in die samenwerking nog een stapje verder kunnen gaan door niet alleen met startups samen te werken maar er ook in te investeren. Op die manier kun je een portfolio van startups bouwen die op termijn – onder meer via doorverkoop aan strategische of financiële investeerders – een behoorlijk rendement kan opleveren.
Kortom: er is meer dan voldoende reden voor innovatieve concepten en online platforms om elkaar op te zoeken.