‘OUT-OF-THE-BOX’ SAMENWERKING BIEDT KANSEN

Gepubliceerd op maandag 27 november 2023 - 12:08 uur
plaatje golf

Floris van Bommel zoekt een originele samenwerking met Brandweer Nederland en maakt een (rode) brandweersneaker. Voor vrijwel iedere retailer zijn dergelijke ‘out-of-the-box’ samenwerkingen te bedenken. Mediabedrijven, ledenorganisaties en ‘vaste momenten’ zijn voorbeelden hiervan.

Ik zag onlangs een interessant voorbeeld van een samenwerking die niet direct voor de hand ligt en die ik daarom ‘out-of-the-box’ noem. Schoenenmerk Floris van Bommel lanceert in samenwerking met Brandweer Nederland een brandweersneaker, uiteraard in de kleur brandweer-rood. Het thema van de samenwerking is het in het zonnetje zetten van ‘echte helden’. De samenwerking is in meerdere opzichten bijzonder: (i) het is goedkoper dan samenwerking tussen merken en ‘beroemdheden’ zoals bijvoorbeeld sporters; daarmee is de samenwerking ook voor kleinere spelers bereikbaar (ii) het is een originele vondst (iii) er zit een ‘maatschappelijk’ kantje aan omdat de opbrengst naar de Nederlandse Brandwonden Stichting gaat.

Drie voorbeelden van ‘out-of-the-box’ samenwerking
Ik denk dat er meer voorbeelden van dergelijke out-of-the-box samenwerking zijn te bedenken. Ik noem er drie en illustreer ze met op elkaar aansluitende ideeën voor spelers (merken en/of retailers) uit de wereld van de golfsport.

  1. Werk samen met mediabedrijven (bijvoorbeeld uitgevers) om content te creëren. Klanten zijn niet op zoek naar producten maar naar oplossingen en content is de schakel tussen die twee. Mediabedrijven zijn gespecialiseerd in het maken van content en hebben een eigen doelgroep (lezers, abonnees, kijkers, luisteraars) voor die content. Een retailer (of een merk) die gespecialiseerd is in golfartikelen zou bijvoorbeeld kunnen gaan samenwerken met het blad Golfers Magazine. Die samenwerking is tweeledig. Golfers Magazine schrijft over het belang van verschillende soorten golfclubs (in verschillende kwaliteiten, materialen, uitvoeringen etc.) voor het spel van amateur- of profgolfers. De retailer maakt collecties een aanbiedingen die ‘speciaal gemaakt zijn’ voor de lezers van Golfers Magazine en die producten worden via de kanalen van het mediabedrijf (waaronder de website en het magazine) aangeboden.
  2. Zoek de samenwerking met ledenorganisaties om content te verspreiden en producten te verkopen. Bij de Koninklijke Nederlandse Golf Federatie (NGF) zijn ruim 400.000 golfers aangesloten. De hiervoor genoemde content kan – al dan niet in iets aangepaste vorm – verspreid worden naar deze golfers, via de touchpoints die de NGF heeft, waaronder bijvoorbeeld de website en mailings. Aansluitend hierop kunnen ‘speciale’ productaanbiedingen worden gedaan, ‘exclusieve’ ledenkortingen worden gegeven of ‘bijzondere’ collecties worden gemaakt, bijvoorbeeld een set golfclubs die samen met NGF is ontwikkeld en die het NGF logo heeft.
  3. Claim ‘vaste momenten’ en maak content om die momenten inhoud te geven. Er zijn meerdere voorbeelden van merken of retailers die vaste momenten hebben geclaimd en daar inhoud aan geven. Zo heeft Unox de Nieuwjaarsduik en Douwe Egberts de Burendag. V&D had het ‘Back to school’ thema en tot nu toe is niemand in dat gat gesprongen. De golfretailer zou bijvoorbeeld een bepaalde maand van het jaar kunnen uitroepen tot de ‘Golfmaand’. Via de hiervoor genoemde samenwerkingen met Golfers Magazine en de NGF kan dit thema inhoud krijgen. Laat bijvoorbeeld de bekende Nederlandse golfer Joost Luiten in een interview in Golfers Magazine vertellen wat die maand voor hem betekent. Zorg samen met NGF voor publiciteit en organiseer bijvoorbeeld een toernooi dat in het teken staat van de ‘Golfmaand’. Vervolgens kan op deze content worden ingespeeld met speciale aanbiedingen, kortingen en collecties.

Voor iedere sector en iedere retailer is wel een voorbeeld te bedenken
Ik denk dat voor vrijwel iedere sector en iedere retailer variaties op de gegeven voorbeelden zijn te bedenken. Vrijwel overal zijn relevante uitgevers en ledenorganisaties te vinden en er zijn veel ‘momenten’ te bedenken. Los van deze voorbeelden zijn er meer kansen voor ‘out-of-the-box’ samenwerking. Dat is gewoon een kwestie van creativiteit, ondernemerschap en lef.

Jos Voss

november 2023

 

 

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*