De juweliers-sector is bovengemiddeld aantrekkelijk, maar kansen lijken onvoldoende benut te worden. Ace Jewelers is een positieve uitzondering met diverse innovatieve acties. Een recente samenwerking met een horloge ontwerper sluit prima aan op trends in de markt. Dit illustreert dat ook kleine retailers innovatief kunnen zijn en daarbij zelfs voordelen kunnen hebben ten opzichte van anderen.
Juweliers opereren in een relatief aantrekkelijk segment van de retailmarkt. Juwelen, sierraden en horloges hebben een hoge emotionele waarde voor de klant. Het zijn geen ‘commodity’ producten, waarbij de klant vooral op prijs en gemak let. Bijzondere gelegenheden (verloving, huwelijk, Valentijnsdag), feestdagen en verjaardagen bieden speciale koopmomenten en mogelijkheden voor retailers om contact te zoeken met hun klanten. Zelfstandigen hebben een groot deel van de markt (ruim 80% van het aantal winkels, volgens cijfers van retailinsiders.nl) en er zijn geen dominante ketens waartegen opgebokst moet worden. Voldoende kansen dus voor ondernemende retailers.
Kansen lijken niet voldoende benut te worden
Ook in aantrekkelijke markten komen de klanten niet zomaar je winkel binnen. Je moet klanten verleiden om hun kostbare tijd en geld bij jou te besteden. Daarvoor is het nodig om je klanten voortdurend te verrassen en innovatief te zijn. Over het algemeen lijkt de juwelierssector daar niet heel goed in te slagen. Veel winkels springen niet uit boven de grijze middelmaat en zijn meer een ‘pakhuis met een kassa’ dan een winkel waar je graag en vaak komt en je geld uitgeeft. Van de buitenkant lijkt de juwelierssector een nog vrij traditionele sector waar de vakman van vroeger (de goudsmid of de horlogemaker) nog niet is uitgegroeid tot een goede retailer.
Er zijn gelukkig uitzonderingen: Ace Jewelers
In een middelmatig voetbalteam kom je soms een uitblinkende speler tegen. Zoiets geldt ook in de juwelierssector. Ace Jewelers uit Amsterdam is wat mij betreft een uitzondering in een verder niet uitblinkende sector. Ik volg de onderneming al een tijdje en heb verschillende mooie initiatieven gezien. Met de ‘Ace List Live’ produceert de juwelier bijzondere ‘content’ door opnames te maken van interviews met ontwerpers en andere betrokkenen uit de sector. Ook zijn er exclusieve samenwerkingen met merken en lanceringen van speciale producten. Vorige maand zag ik een initiatief dat uitstekend aansluit op drie verschillende trends in de sector. Het gaat om de introductie van een ‘limited edition’ horloge, in samenwerking met de horloge ontwerper Cedric Bellon, waarbij veel aandacht besteed is aan duurzaamheid.
De drie trends zijn:
- Biedt speciale producten die klanten graag willen hebben. Veel producten zijn overal te koop, online en offline. Als retailer is het moeilijk om je dan nog te onderscheiden. Het gaat hier om een product dat speciaal voor Ace Jewelers gemaakt is. De toevoeging ‘limited edition’ maakt klanten extra gretig. Immers ‘op=op’ en er komt geen tweede kans om het horloge aan je verzameling toe te voegen.
- Zie de leverancier niet als een vijand maar als een samenwerkingspartner. Veel retailers zien hun leveranciers nog als een ‘vijand’ waarmee je de koek moet verdelen. Het aandeel van de leverancier in de koek gaat ten koste van ‘jouw’ aandeel. Dit kan uitmonden in een (marge)gevecht. In plaats van te focussen op het verdelen van de koek, is het beter om te kijken naar de vraag hoe je samen met de leverancier een grotere koek kunt maken. Het maken van een speciale collectie is een prima voorbeeld daarvan.
- Maak duurzaamheid onderdeel van de retail-operatie. Duurzaamheid is veel meer dan een thema waar ‘even’ wat aandacht aan besteed moet worden. Het moet een integraal onderdeel zijn van de retail-operatie. Het maken van een zo duurzaam mogelijk horloge is een onderdeel daarvan. Bij het ontwerp van het horloge is gekeken naar het minimaliseren van materiaalverbruik en productietijd. Verder is gebruik gemaakt van gerecycled staal.
Innovatie is ook weggelegd voor kleinere spelers
Voor alle retailers geldt dat innovatie onontbeerlijk is om op lange termijn te overleven. Vaak wordt gedacht dat innovatie is voorbehouden aan grote spelers die daarvoor de mensen en de (financiële) middelen hebben of aan start-ups en scale-ups die veel geld weten los te peuteren uit de financiële markten om nieuwe concepten te ontwikkelen, die in de eerste jaren sterk verliesgevend zijn. Ace Jewelers illustreert echter dat ook kleine spelers, op hun eigen manier, innovatief kunnen zijn. Daarbij kunnen kleine spelers zelfs voordelen hebben ten opzichte van anderen. Denk bijvoorbeeld aan kortere besluitvormingslijnen, meer ondernemerschap en minder afhankelijkheid van financiële markten.