Ook in lastige markten zijn er kansen

Gepubliceerd op maandag 19 mei 2025 - 14:16 uur

Consumentenelektronica is een bovengemiddeld uitdagend segment binnen de non-food retailmarkt. Echter: ook in deze markt zijn er groeikansen voor retailers, zoals Amac en EP laten zien. Verschillende factoren ondersteunen deze groeimogelijkheden.

 In zijn algemeenheid is de non-food retail sector erg uitdagend voor ondernemers. Binnen deze markt zijn er echter grote verschillen. Er zijn sub-markten waar het iets makkelijker manoeuvreren is, maar er zijn ook markten die zeer lastig zijn. De markt van consumentenelektronica zit aan de ‘zeer lastig’ kant van dit spectrum. De transparantie van producten en prijzen is vrijwel optimaal, fabrikanten/merkeigenaren zoals Apple en Samsung hebben een sterkere positie in de keten dan retailers en er zijn grote en sterke concurrenten actief in de markt waaronder Coolblue en MediaMarkt. Ook in lastige markten zoals consumentenelektronica zijn er retailers die groeikansen zien. Daarvan zag ik onlangs twee voorbeelden: Amac en EP.

Amac en EP zien groeimogelijkheden
Amac is een keten van 47 Apple Premium Resellers in Nederland. Amac-oprichter Ed Bindels doet een stapje terug en draagt de dagelijkse leiding over aan Roelof de Rijk. In dit artikel legt De Rijk uit dat hij bezig is met het openen van een nieuwe winkel, het vernieuwen van winkels en het verplaatsen van winkels naar nieuwe locaties. In aanvulling daarop ziet hij extra uitbreidingsmogelijkheden in een aantal grotere steden.
Elektronicaketen EP (ruim 75 vestigingen in Nederland) opent in mei drie nieuwe vestigingen: IJsselstein, Venlo en Tilburg. In Tilburg is daarbij een leegte opgevuld, die na het vertrek van Blokker ontstond, aldus de eigenaar van de winkel Paul Hagens in een artikel in RetailTrends.

Welke factoren liggen aan deze kansen ten grondslag?
Ik zie drie factoren die deze groeikansen ondersteunen:

  1. Niet meegaan in het prijsgevecht. In een transparante en concurrerende markt – zoals bijvoorbeeld consumentenelektronica – is de verleiding groot om via ‘lage prijzen’ en ‘hoge kortingen’ de klant te verleiden. In een vorige column ‘Focus niet op prijs’ heb ik uitgelegd dat dit geen verstandige strategie is. Zowel Amac als EP richten zich op andere dingen dan ‘prijs’;
  2. Toegevoegde waarden bieden via service en kennis. Klanten willen geen producten maar oplossingen voor hun problemen en behoeften. De wereld van consumentenelektronica is voor veel klanten best ingewikkeld. Het aanbod is overweldigend maar wat kun je nu het beste kopen, gezien jouw individuele klantbehoefte? Je kunt wel ‘ergens’ (online of in een winkel) een product kopen maar daarmee heb je het nog niet geïnstalleerd, opgehangen en aangesloten. Retailers zoals Amac en EP helpen hun klanten met informatie, kennis en service en leveren daarmee toegevoegde waarde. Veel klanten zijn best bereid om voor die toegevoegde waarde te betalen;
  3. Gebruik maken van de kracht van lokale EP ondernemers. EP werkt met franchisenemers waardoor de bekendheid en de schaal van de formule kan worden gecombineerd met de kracht van lokaal en zelfstandig ondernemerschap. Deze ondernemers lopen net een stapje harder voor de klanten dan de filiaalmanagers van hun concurrenten. Verder kunnen zij – binnen de grenzen die de franchisegever stelt – hun assortiment en dienstverlening aanpassen aan de lokale klantvraag en de lokale concurrentieomgeving.

 

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Is tweede hands de toekomst voor de retail?

Vinted groeit spectaculair en toont de toekomst van de  (tweedehands)markt Een 330% groei van de winst (76 miljoen) en 36% groei van de omzet  (813 miljoen) zijn indrukwekkende cijfers in...

30 april 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

FOCUS NIET OP PRIJS

Retailers doen er goed aan om zich op andere zaken dan ‘prijs’ te richten om de gunst van de klant te krijgen. Een prijsgevecht is maar door een enkeling vol...

16 april 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

De invoerheffingen en de Nederlandse economie

10% invoerheffing op EU-goederen naar Amerika, maar 145% op goederen uit China. Amerika begint een tarievenoorlog om de eigen industrie te beschermen en om het handelstekort te reduceren. Een maatregel,...

10 april 2025

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*