We zagen het noodlot aankomen
Blokker failliet, Stella failliet, Body shop failliet en steeds worden er dikke tranen gehuild. De ketens zullen gemist worden, het is leegloop in de winkelstraat, ik mis ze zo?
Maar klopt dit ook, zijn het onverwachte ontwikkelingen of zag je dit al aankomen.
De signalen waren duidelijk
Het is hetzelfde als met V&D, ook nu huilen de klanten om het gemis van Blokker, maar waarom kochten ze niet massaal toen het wel kon? Er was geen sprake van mismanagement, maar van te weinig kopers. Klanten gingen liever naar ACTION, Bol., Coolblue en natuurlijk mediamarkt. Maar ook internet werd een geduchte concurrent voor de gunst van klanten. Als klanten niet kopen komt er geen geld in de kassa om de winkels open te houden, het is dus een misplaatst verdriet van alle betrokkenen. Maar dat niet alleen.
Wie zijn schuldig aan de huidige problemen?
Gemeenten zijn ook zelf schuldig aan het verlies van de winkelstraat. Autobezoek moest gereguleerd worden: minder auto’s door bereikbaarheidsmaatregel, minder parkeerplaatsen en hogere parkeerkosten. Daarnaast een “reguleringsbeleid” door hogere, lokale, belastingen zelfs voor reclames achter de winkelruit. Gemeentes pasten een steeds stringenter reguleringsbeleid toe met regelgeving en BOA’s. Logisch dat winkels het beu zijn of het niet meer kunnen bolwerken.
Maar ook de landelijke overheid heeft boter op haar hoofd. De winkels moesten toch dicht tijdens corona? Terwijl nu uit alle vrijgegeven documenten blijkt dat dit totaal overbodig was. Dat dit meer een opdracht was van hogere hand om te kijken of de overheid gedrag kon sturen. De zogenaamde coronasteun werkt nu faillissementen in de hand, maar geen excuses voor misleidend beleid of de hoge corona schulden.
Klanten en klantgedrag
En dan natuurlijk nog alle andere overheidsmaatregelen die de koopkracht uithollen, hogere belastingen, landelijk en lokaal, en hoge inflatie leiden tot afnemende koopkracht. Dus klanten worden steeds prijsbewuster. De weg naar lage prijzen winkels is een redding voor de klant, winkels als Action, Wibra en Zeeman, naast alle tweedehands winkels, zien nieuwe klanten komen, maar ook Chinese winkels als Aliexpress, Temu of Shein doen goede zaken.
Er wordt gewezen op kinderarbeid, of milieu-onvriendelijke processen, maar klanten kopen toch steeds meer In China. Door alle belastingen en hoge accijnzen hebben ze een uitgeholde koopkracht en zoeken dus naar alternatieven
Winkeliers zoeken naarstig naar overlevingskansen, maar slagen er slecht in. Belangenorganisaties en inkoopcombinatie,s evenals leveranciers laten de winkels gewoon aan hun lot over. Waarom niet zoeken naar nieuwe concepten, waarom niet helpen met AI of machine learning om klanten te stimuleren om te kopen en te binden? Waarom niet zoeken naar lagere investeringsrisico’s door “just in time” proposities, dropshipping-concepten of aloude consignatie oplossingen.
Het huidige businessmodel van de retail is te star, niet flexibel en te kostbaar. Dit is niet te handhaven.
Waar blijft het besef dat hulp nodig is?
Wijzen naar de internetaanbieders lost niets op, laten al die genoemde partijen eens de hand in eigen boezem steken. Laat de lokale overheid (gemeentes) eens beseffen dat minder winkels ook minder leefbaarheid betekent en misschien wel een afname van de WOZ waarde van panden. Laat de overheid beseffen dat het MKB de basis is van onze welvaart. Het aantal MKB-bedrijven is in een paar jaar tijd gedaald van 60% naar 33%, met als koploper de retail. En tenslotte als die belangenverenigingen en inkoopcombinaties eens echt gaan helpen bij de bedrijfsvoering en de retail gaan helpen en niet vast blijven houden aan hun eigen model. Samenwerken en veranderen op basis van de behoeften van klanten is nu belangrijker dan ooit Huilen om weer een faillissement is slechts voor de bühne.
Prof Dr Cor Molenaar
cor@cormolenaar.nl