HORNBACH ZET EXTRA GROEIMOTOREN AAN

Gepubliceerd op woensdag 19 maart 2025 - 10:29 uur
plaatje Hornbach

De Duitse bouwmarktgigant Hornbach zet in Nederland twee extra groeimotoren aan: kleiner format en speciaalzaken. Hiermee zullen meer retailers in concurrentie komen met Hornbach. Wat gaan ze doen? Een verkenning van de opties.

 Hornbach heeft nu 19 winkels in Nederland. Dat zijn behoorlijk grote winkels met een gemiddelde omvang van 18.000 m2. Er zijn vast nog wel enkele mogelijkheden in Nederland om dergelijke grote winkels neer te zetten. Zo lopen er procedures voor nieuwe bouwmarkten in Almelo en Rotterdam. Het zal echter steeds moeilijker worden om geschikte locaties te vinden voor winkels van een dergelijke omvang en om de plannen voor die locaties door de procedures te leiden, waarbij concurrenten vaak ook tegenwerken.

Grenzen van groei verder oprekken
Hornbach rekt de grenzen van de groei verder op via twee nieuwe strategische initiatieven:

  1. Naast het bestaande grote winkelformat gaat Hornbach ook een kleiner format (12.000-16.000 m2) neerzetten. Dit format bestaat internationaal al en wordt dus nu ook in Nederland uitgerold. Met een kleiner format kunnen ook kleinere plaatsen worden bereikt.
  2. Er komen meer speciaalzaken, naast de bredere, algemene Hornbach bouwmarkten. Nu is er al een Hornbach Vloeren in Kerkrade. Er komt een tweede Hornbach Vloeren in Duiven die zal worden gecombineerd met een nieuw concept: Keukens & Badkamers. Beide concepten (Vloeren en Keukens & Badkamers) kunnen ook apart van elkaar worden gevestigd in andere plaatsen.

De speciaalzaken (#2) hebben nog een extra voordeel. In de nabij gelegen ‘algemene’ bouwmarkten kunnen m2 worden vrijgemaakt om het andere assortiment te verbreden en/of te verdiepen.

Wat gaat de concurrentie doen?
Door de aangescherpte groeistrategie zullen meer retailers met Hornbach gaan concurreren. Met de kleinere winkels kunnen ook kleinere plaatsen worden bereikt. Via de speciaalzaken zal nadrukkelijker de concurrentie worden aangegaan met specialisten in vloeren, keukens en badkamers. Dit omvat zowel ketenbedrijven (waaronder de Mandemakers Groep en Carpetright) als zelfstandige ondernemers, al dan niet samenwerkend in franchiseverband of inkoopcombinaties. De vraag is op welke punten deze concurrenten zich willen gaan onderscheiden van Hornbach. Gezien de (internationale) schaal van de Duitse gigant en de goede prijsperceptie, is een prijsgevecht in ieder geval geen goed idee. Er zijn echter nog wel wat andere opties, waaronder:

  • Het verkopen van andere, hogere gepositioneerde merken en productlijnen
  • Belevingselementen toevoegen aan de winkels, bijvoorbeeld workshops, demonstraties en lezingen
  • Bieden van service en gemak. Niet zozeer producten verkopen, maar complete oplossingen inclusief voorbereiding, planning, nazorg en garantie. Klanten worden hiermee ontzorgd en besparen tijd
  • Inzetten van lokale ondernemers die als ‘local heroes’ het verschil kunnen maken en een bepaalde gunfactor hebben.

Het wordt interessant om de komende tijd de uitrol van de strategie van Hornbach te volgen en te kijken hoe de concurrenten hierop inspelen.
Jos Voss

 

 

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Krachtige merken hebben een voorkeur bij de klanten zoals Douwe Egberts en Lego

Iedereen klaagt over de hoge prijzen in de supermarkten, en terecht. In enkele jaren tijd zijn deze prijzen schrikbarend gestegen en meer dan in andere landen zoals Duitsland, Spanje of...

12 maart 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Crowdfunding is zeer interessant voor de retailsector

Financiering van retailers door banken is lastig en crowdfunding kan uitkomst bieden. Deze financieringsvorm heeft diverse voordelen waarvan retailers kunnen profiteren. Onlangs zag ik een artikel op de website van...

18 februari 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Valentijnsdag, een dag van romantiek (14 februari)

Begin jaren 70 kwam ik in Engeland in aanraking met Valentijnsdag. Een spannende dag, waarbij vooral kaarten en bloemen werden gestuurd naar een geheime liefde. Raden van wie je de...

5 februari 2025

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*