Financiering wordt een steeds belangrijker issue voor retailers en vraagt om meer inspanning van het management. Het verkennen van andere financieringsopties dan de ‘traditionele’ financiering via banken is onderdeel daarvan. Crowdfunding is een mooi voorbeeld en kan juist in de retailsector extra voordelen opleveren.
Een tijdje terug zag ik een bericht over een succesvolle crowdfunding campagne door het familiebedrijf achter de kledingwinkels Duetz en Adam Brandstores. De kledingretailer heeft in twee rondes EUR 950.000 opgehaald. Het geld zal gebruikt worden voor investeringen in digitalisering en duurzaamheid. Dit bericht past in mijn visie dat retailers de komende tijd meer werk zullen moeten maken van financiering. Veel retailers staan immers – net als Duetz/Adam Brandstores – voor investeringen in digitalisering en duurzaamheid. Het verkrijgen van financiering bij banken was al niet makkelijk door alle structurele sectortrends, waaronder veranderend klantgedrag en de verschuiving van bestedingen naar online. De huidige economische omstandigheden hebben daar nog eens een schepje bovenop gelegd. Vooral de hoge inflatie is in meerdere opzichten een risico voor retailers. Consumentenbestedingen kunnen dalen door verminderde koopkracht, brutomarges komen onder druk en de stijgende operationele kosten vormen een risico voor de winstgevendheid en daarmee voor de terugbetalingscapaciteit. Banken zullen nog voorzichtiger en selectiever worden in de financiering van retailers. Crowdfunding is een manier om minder afhankelijk te worden van banken en past heel goed bij de retailsector.
Het toenemend belang van financieringHet zorgen voor voldoende financiering wordt steeds belangrijker voor retailers. Financiering is immers nodig om investeringen te kunnen doen en zonder voldoende investeringen wordt het lastig om een goede positie in de sector te verkrijgen en te behouden. Retailers zullen langs twee wegen aan die financiering moeten werken. De eerste weg is het behouden van toegang tot bancaire financiering. Banken zijn immers de belangrijkste financieringsbron voor bedrijven, goed voor 45-50% van de financiering (bron: Financieringsmonitor 2022, CBS). Retailers moeten goed nadenken over hun relatie met hun huidige en eventueel nieuwe banken en moeten zodanig communiceren met die banken dat zij een goede kans maken om door hen gefinancierd te blijven of te worden. Een tweede weg is het verbreden van de financieringsopties door te kijken naar andere financieringsbronnen. Voorbeelden hiervan zijn: leasing, het direct naar de kapitaalmarkt gaan en crowdfunding.
Crowdfunding past goed bij retail en heeft aanvullende voordelen
Crowdfunding is niet alleen een alternatieve financieringsbron, maar heeft enkele extra voordelen die juist in de retailsector goed benut kunnen worden. Crowdfunders steken vaak niet zomaar hun geld in een retailonderneming maar doen dat vaak vanuit een zekere betrokkenheid met die retailer. Bijvoorbeeld omdat ze graag die lokale winkelier in hun stad of dorp willen behouden of omdat ze het retailconcept mooi vinden en erin geloven. Die betrokkenheid kan aangejaagd of versterkt worden door de ‘financiers’ te betrekken bij het concept door intensief met hen te communiceren en ze bijvoorbeeld uit te nodigen voor ‘speciale’ koopavonden en andere evenementen. De financiers kunnen daarmee ambassadeurs van het concept worden. Crowdfunding wordt vaak toegepast bij startende retailconcepten die nog niet voldoende rijp zijn voor bancaire financiering. Het succes van de crowdfunding campagne is een indicator voor het succes van het nieuwe retailconcept. Als er veel inschrijvingen zijn op de campagne zijn er blijkbaar veel ‘believers’ wat een positief signaal is. Weinig belangstelling is daarentegen een waarschuwing: misschien is het concept toch niet zo sterk als gedacht.
Crowdfunding als marktonderzoek.
Jos Voss