Een huwelijk met klanten en personeel

Gepubliceerd op maandag 14 november 2022 - 14:34 uur

WAT IS DAAROP UW ANTWOORD?…….
Even geleden mocht ik een echtpaar wat al 50 jaar getrouwd is met elkaar, nogmaals “in de echt verbinden”. Ja, buiten dat ik nog wel eens woorden aan het papier toevertrouw in columns of boeken, heb ik al 22 jaar de leukste bijbaan van de wereld: ik ben BABS en trouw dus mensen!……

Wat dit te maken heeft met de wereld van Retail? Heel veel, meer dan u denkt! Want niet alleen in de liefde gaat een relatie over aantrekkingskracht, goede verstandhoudingen, humor, vertrouwen, en nog veel meer. In het zakelijke domein zijn ook heel veel parallellen te trekken. Dat klinkt misschien wel als heel steriel voor iemand die normaal met heel veel verve in een toga mensen staat te trouwen, maar toch is het zo.

Wanneer je een onderneming begint, doe je dat met de beste bedoelingen en intenties van de wereld: met ziel en zaligheid worden plannen uitgewerkt, een pand ingericht, nagedacht over de te verkopen waar, goed gemotiveerd personeel aangenomen, en ga nog maar even door. De randvoorwaarden om op de “huwelijksmarkt” te gaan begeven zijn gereed: dus de deuren gaan open en de glimlach op het gezicht om de klanten te gaan verleiden.

De eerste ontmoeting is altijd de leukste, lastigste en meest uitdagende. Weet de klant ons wel te vinden en vindt de klant ons überhaupt wel leuk? Is het assortiment aantrekkelijk genoeg? Hoe krijgen we die deal in onze achterzak? Kortom er moet flink geflirt worden! En dat wordt dan ook met verve gedaan: alle registers gaan los, klanten worden ontvangen en ingepakt met een grote strik eromheen. Waar kennen we dat meer van?

Net zoals in een liefdesrelatie, kan na de eerste “verliefdheid” de klad in een relatie komen. Op zich niet iets om gelijk van in de stress te schieten, maar het vereist wel de juiste (en soms andere) vaardigheden en de nodige én oprechte aandacht.

“Kusje erop en over” werkt niet in alle gevallen; blijven “communiceren” met elkaar is een betere pleister. Of beter gezegd: “het toverwoord!”

In iedere relatie, op welk gebied dan ook, is praten nog altijd de beste raadgever! Soms best lastig. Allerlei belemmerende overtuigingen en gedachten kunnen zich gaan huisvesten in de figuurlijke bovenkamer. Niets is menselijker!

Maar bedenk ook, hoe blij je zelf bent als iemand op je afstapt met een vraag, irritatiepunt of compliment? DE mogelijkheid om in gesprek te komen met een ander! Of het nou je liefdespartner is, je klant of personeelslid! Communiceren is best lastig, maar wij sociale wezens hebben het wel degelijk nodig en gaan “er goed op”! De kop in het zand steken is alleen voor struisvogels, toch?!

….. Nog even terugkomend op het gouden echtpaar. Hoe ik daarop kwam? Een opdrachtgever van mij, bestaat dit jaar 85 jaar (!!) en wilde dit in een feestweekend vieren. 85 jaar! Wat een tijd. Het eerste wat in mijn (beroepsdeformatische) bovenkamer ontspruitte: dat is wel echt een geweldig huwelijk tussen de onderneming, haar klanten en haar personeel!

Ik heb dit heuglijke feit dan ook aangegrepen om niet alleen dit gouden echtpaar nogmaals elkaar de liefde te laten verklaren (compleet met de hele santekraam) maar ook de eigenaren van de onderneming te laten blijken hoe dankbaar zij zijn voor de jarenlange trouwe klandizie en hun trouwe personeel.

“Als ketting ben je namelijk zo sterk als je zwakste schakel! Wie kent dit gezegde niet? Wel een gezegde met een beetje negatieve ondertoon. En mensen die mij kennen, weten dat ik nou juist positivisme hoog in het vaandel heb staan. Nee “Als ketting ben je sterk door alle sterke schakels!” zo zou ik het graag willen herformuleren.

En dat is mijn wens voor een ieder die deze column heeft gelezen: heel veel sterke schakels die af en toe worden nagekeken op metaalmoeheid en andere slijtage! Dan komen we er wel!

En dan nu de bekende vraag: Wat is daarop uw antwoord?

Patricia Vorstenbos
www. Patriciavorstenbos.nl

 

patricia

Patricia Vorstenbos

Expert winkelbeleving

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

AI: NIEUWE KANSEN VOOR KLEINE MODERETAILERS

Met op Artificial Intelligence (AI) gebaseerde software kunnen ook kleine moderetailers eigen collecties gaan maken en daarmee hun positie in de markt versterken. Samenwerking is nodig om vraag richting producenten...

15 april 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Hebben lokale winkels de toekomst?

Hebben lokale winkels de toekomst? In een recent rapport van IBM wordt gewezen op de kracht van lokale winkels, die nu mogelijk is tussen winkels en klanten. Vijftig jaar lang...

3 april 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

CONTENT BIEDT DIVERSE KANSEN VOOR RETAILERS

Het inzetten van televisie als verkoopkanaal door Zalando past prima in het concept van een omnichannel strategie. Het thema ‘content’ is echter in veel bredere zin dan ‘televisie’ relevant voor...

26 maart 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoek

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*