De klant verandert, nu de retail nog

Gepubliceerd op vrijdag 14 april 2023 - 11:35 uur

De problemen in de retail wereld zijn genoegzaam bekend: een ander klantengedrag, de hoge kosten van o.a. huren, de terugbetaling van de coronasteun, de inflatie en de afname van het vrije bestedingsbedrag van consumenten. De energierekening hakt er voor veel consumenten behoorlijk in. Ook de hogere consumentenprijzen leiden tot een afname van het aantal verkochte producten, maar wel tot hogere omzetten. Hierdoor zijn vergelijkingen met vorig jaar vaak lastig. Het hogere prijsniveau van dit moment leidt tot een schijngroei.

 

Dit jaar zijn de verkopen in de non-food fysieke retail gestegen met 10%, maar is de prijsstijging ook niet 10%? Dan is er geen sprake van omzetgroei (gecorrigeerd voor inflatie), maar de kosten voor de retail zijn wel gestegen.

Ook online aankopen ondervinden nog de effecten van de post-lockdown, opeens corrigeren de omzetten na een gigantische groei tijdens de lock-down. Dit, gekoppeld aan de stijgende prijzen, en iedere vergelijking loopt mank. Dit jaar stegen de online verkopen niet, maar daalden tot heden met 6%. De trendmatige cijfers van de laatste 4 jaar laten echter nog steeds een groei zien van de online aankopen (ex food). In totaal stegen alle retail verkopen met 1%. Gezien de hoge inflatie is er dus eigenlijk sprake van een daling van de verkopen ten opzichte van vorig jaar, voor de gigantische stijging van de energiekosten.

Wat zegt dit allemaal?
Om te beginnen zijn vergelijkingen lastig en conclusies moeilijk te trekken.

  • Er is een beweging gaande naar een nieuw evenwicht tussen online en offline.
  • Klanten zijn zowel pragmatisch als impulsief, sterker lokaal gericht naast online.
  • Het zogenaamde equilibrium is nog lang niet bereik. Dit blijkt ook uit de volatiliteit van de cijfers. De laatste week in maart steeg online opeens met 13% en winkels met 5%. In totaal een groei van 9%.

Deze markt en koopontwikkelingen vereisen aanpassing van zowel online als offline. Enkele ontwikkelingen en initiatieven zijn al duidelijk:

 

  • De overheid heeft geld vrijgemaakt om de leegstand van winkelcentra te bestrijden door een andere bestemming aan panden te geven dan een retail bestemming.
  • Door centra te veranderen in ontmoetingsplaatsen met gemeenschapsruimten, gezondheidscentra, horeca en aangepaste retail
  • Online wordt er volop gesproken over het einde, of gedeeltelijk einde, van gratis retouren (Wehkamp was de eerste die hier openlijk over sprak)
  • Samenwerking van aanbieders in platformen, waardoor het aantal zelfstandige webwinkels daalt (maar dit komt ook door het aantal faillissementen van kleinere webwinkels)
  • Regels over recht op retournering en achteraf betalen.
  • Stringentere Europese regelgeving over importen
  • Discussie over de toepassing van algoritmes en AI.

Het zoeken naar een nieuw evenwicht in de retail.
Aan beide kanten van het spectrum zijn er ontwikkelingen en aanpassingen aan de nieuwe realiteit. Maar ook in het middenveld zijn er ontwikkelingen van sterke merken en sterke aanbieders door een combinatie van online en offline, zowel voor informatievoorziening, klantenservice, als verkopen. Er is een omschakeling gaande van een aanbodgerichte strategie naar een vraaggerichte strategie. Van productkennis en -focus naar klantgedrag en klantfocus. Dit vraagt om een hybride aanpak en nieuwe kennis en faciliteiten. Maar het goede nieuws is dat de koper/klant nu echt het centrum wordt van de relaties in de retail, (online en offline).

Dus inderdaad: de klant verandert wie volgt hem/haar?

 

CorMolenaar

Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

UITDAGINGEN EN KANSEN VOOR SPEELGOEDWINKELS

De markt voor speelgoedwinkels is lastig zoals geïllustreerd door enkele recente nieuwsberichten. Niettemin zijn er kansen om een onderscheidende positie in de markt te krijgen en te houden. Die kansen...

29 februari 2024

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Afscheidsrede bij de Erasmus Universiteit

Op 23 februari 2024 gaat het dan echt gebeuren: mijn afscheidsrede! Ik heb 25 jaar met volle overgave en met heel veel plezier met mijn leerstoel e- Marketing aan de...

29 januari 2024

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

SAMENWERKING ONLINE PLATFORMS EN INNOVATIEVE CONCEPTEN BIEDT KANSEN

Samenwerking tussen online platforms en innovatieve retailconcepten biedt voordelen voor beide partijen. Een recent voorbeeld van Wehkamp en Hulaaloop illustreert dit. Ik zet de kansen op een rijtje. Ik zag...

26 januari 2024

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Search

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*