De Belgische modeketen JBC zet een ‘Millennial Board’ op om jongeren bij het beleid van de onderneming te betrekken. Dit is een originele manier om input van anderen op te halen voor de toekomstplannen. Er zijn verschillende varianten op dit idee te bedenken die vooral voor kleinere retailers nuttig zijn. Een strategie moet je immers niet alleen maken.
Door de Belgische modespeler JBC (ruim 100 winkels in België) wordt een ‘Millenial Board’ opgericht. Daarin zitten 10 jonge professionals tussen 24 en 35 jaar. De raad bestaat uit zowel personeelsleden als mensen van buiten de onderneming. Deze jongeren gaan de CEO’s van de onderneming – Ann en Bart Claes – helpen met beleid op thema’s zoals digitalisering, duurzaamheid en diversiteit. Ik vind dit een leuk en origineel idee om de jongere generatie te betrekken bij de onderneming en om input op te halen over belangrijke strategische onderwerpen. De ‘millennials’ zijn een belangrijke doelgroep voor veel retailers en vaak is er sprake van een groot leeftijdsverschil (een ‘generatiekloof’) tussen deze doelgroep en de ondernemingsleiding. Ook bij JBC is dit het geval.
Breder dan ‘millennials’: zorg voor input van anderen
Ik wil het initiatief van JBC graag iets breder trekken dan ‘millennials’. Het is voor retailers belangrijk om bij het bepalen van de toekomstplannen ook andere mensen met andere profielen en achtergronden te betrekken. Een strategie moet je immers niet in je eentje maken op een zolderkamer of vanuit een ivoren toren. Bij grotere retailers is er vaak een brede groep mensen betrokken bij de strategie, waaronder bijvoorbeeld een meerkoppige directie, een Raad van Commissarissen en een Ondernemingsraad. Voor kleinere retailers is dit minder vanzelfsprekend en moet de ondernemer actief op zoek naar anderen om te sparren over de toekomst en over de strategie. Voor familiebedrijven kan hiervoor de ‘keukentafel’ gebruikt worden; het nadeel is echter dat dit een klein en bekend kringetje is. Misschien is er een accountant of een andere adviseur, maar die moet dan wel verstand hebben van andere zaken dan financiën. De bank kan een sparringpartner zijn; echter door de digitalisering wordt de accountmanager steeds vaker vervangen door een computer.
Drie ideeën voor kleinere retailers
Geïnspireerd door de ‘millennial raad’ van JBC zie ik drie concrete en makkelijk te realiseren ideeën voor kleinere retailers om anderen te betrekken bij de strategie:
- Nodig enkele kleine groepjes van klanten uit voor informele bijeenkomsten in de winkel met een hapje en een drankje en bespreek thema’s zoals digitalisering en duurzaamheid met hen. Wat zouden de klanten graag zien dat jij als retailer doet op deze thema’s? Wat vinden zij belangrijk? Naast informatie kan dit ook een belangrijke ‘nevenvangst’ opleveren: meer betrokkenheid van klanten;
- Zorg voor een zo divers mogelijk personeelsbestand en bespreek niet alleen operationele zaken met personeelsleden maar ook strategische thema’s;
- Zorg voor een goede relatie met leveranciers. Praat met (vertegenwoordigers van) leveranciers niet alleen over collecties, prijzen en levermomenten maar ook over andere zaken. Wat zien zij in de markt? Wat doen andere klanten van de leveranciers? Wat kun je hiervan leren?