COOLBUE: KANSRIJK IN DUITSLAND

Gepubliceerd op woensdag 23 juli 2025 - 15:10 uur
plaatje coolblue duitsland

Coolblue zet verdere stappen in Duitsland. Zal dit succesvol zijn? We weten immers dat internationale expansie risicovol is. Op basis van enkele factoren ben ik positief over de succeskansen.

 Ik zag onlangs een artikel in RetailTrends over de expansie van Coolblue naar Duitsland. Dat artikel sluit goed aan op een Retailtour die ik in juni samen met VEDIS heb gemaakt, waarbij we verschillende retailformules in Duitsland hebben bezocht, waaronder Coolblue. Zie het verslag van John Terra (Q&A Retail) over deze Retailtour.Internationale expansie is een bekende en interessante groeistrategie. Retailers die echt groot willen worden, moeten wel naar het buitenland omdat de Nederlandse markt (18 miljoen inwoners) erg klein is. De ervaring leert echter dat het voor Nederlandse formules niet eenvoudig is om succesvol te worden en te blijven in het buitenland. De concurrentie in het buitenland zit niet stil en het kost tijd om merkbekendheid op te bouwen. Zo heeft bijvoorbeeld HEMA enkele minder succesvolle buitenlandse avonturen beleefd en concentreert de formule zich nu op een beperkt aantal landen. De vraag of Coolblue zal slagen in Duitsland kan waarschijnlijk pas over enkele jaren worden beantwoord. Op basis van een aantal factoren ben ik positief over de succeskansen:

  • Coolblue voegt waarde toe aan het Duitse retaillandschap
  • De formule kan met minimale aanpassingen worden uitgerold
  • De expansiestrategie is slim en wordt ondersteund door een sterke partner.

Ik werk deze factoren hierna kort uit.

Toegevoegde waarde
De buitenlandse markt die een Nederlandse retailer betreedt, wordt op dat moment al bediend door diverse nationale en internationale spelers. Een voorwaarde voor succes is dat de nieuwe, Nederlandse speler echt wat toevoegt aan het aanbod. Als het ‘meer van hetzelfde’ is, zal de buitenlandse consument blijven kiezen voor het bestaande, vertrouwde aanbod. Coolblue is onderscheidend in Duitsland met haar kennis over producten en toepassingsmogelijkheden en service. Ook de ‘next day delivery’ is op dit moment niet door de concurrenten te matchen.

Minimale aanpassingen
Als een Nederlandse retailer grote aanpassingen aan de formule moet doen om deze te laten aansluiten op lokale klantvoorkeuren, wordt expansie lastig. De vraag is immers of de aanpassingskosten opwegen tegen de extra omzet en marge. Bovendien krijgt de retailer verschillende formules in verschillende landen wat niet bijdraagt aan de noodzakelijke (kosten)efficiency. Coolblue slaagt er tot nu toe in de formule in Duitsland met minimale aanpassingen uit te rollen.

Slimme strategie met sterke partner
Coolblue is in 2020 online begonnen in Duitsland en is pas daarna fysieke winkels gaan openen. Beginnen met online heeft enkele voordelen. Het is minder kostbaar en risicovol dan het meteen openen van fysieke winkels. Bovendien geeft ‘online’ inzicht in de locaties waar het beste met een winkel kan worden begonnen. Verder heeft Coolblue met HAL een sterke partner aan boord voor de expansiestrategie. HAL kan niet alleen zorgen voor financiering, maar brengt ook kennis en ervaring in, mede gebaseerd op de succesvolle expansie in optiek.

jos-voss

Jos Voss

Retail expert

Andere columns

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

Ook in lastige markten zijn er kansen

Consumentenelektronica is een bovengemiddeld uitdagend segment binnen de non-food retailmarkt. Echter: ook in deze markt zijn er groeikansen voor retailers, zoals Amac en EP laten zien. Verschillende factoren ondersteunen deze...

19 mei 2025

CorMolenaar

Door: Cor Molenaar

Hoogleraar eMarketing

Is tweede hands de toekomst voor de retail?

Vinted groeit spectaculair en toont de toekomst van de  (tweedehands)markt Een 330% groei van de winst (76 miljoen) en 36% groei van de omzet  (813 miljoen) zijn indrukwekkende cijfers in...

30 april 2025

jos-voss

Door: Jos Voss

Retail expert

FOCUS NIET OP PRIJS

Retailers doen er goed aan om zich op andere zaken dan ‘prijs’ te richten om de gunst van de klant te krijgen. Een prijsgevecht is maar door een enkeling vol...

16 april 2025

Actueel

Wortels van ons bestaan worden bedreigd

10 augustus 2022 15:14

Minder besteedbaar inkomen door hoge inflatie en meer belastingen. Bedrijven hebben meer kosten en worden bedreigd in hun bestaan. De...

Vakantieboeken

1 juli 2022 14:17

Wat neem je mee op vakantie: boeken. Of het nu een echt boek is of een eboek, de vakantie is...

Nederland wordt pilotland voor Mediamarkt

21 juni 2022 14:41

MediaMarkt heeft Nederland uitgekozen als pilotland voor zijn belangrijkste technologische innovaties. De grootste elektronica retailer van Europa heeft in Nederland...

Actuele inzichten als eerste ontvangen?

Meld je aan voor onze wekelijkse Updates. 15.000+ gingen je al voor.

Retail Academy

Wil je meer verdieping en analyses? Meld je aan voor de Retail Academy.

Analyse

De economie wordt vergeten, er wordt getornd aan onze basisbehoeften.

  Nederland,Oh,Nederland: Ondernemers en overheid   Tevreden consumenten voorzien in hun basisbehoeften Ongelijkheid in de samenleving Economie als motor voor de welvaart Het overheidsbeleid voor ondernemers Tevreden consumenten voorzien in...
Zoeken

Inloggen Retail Academy

E-mailadres*
Wachtwoord*