Financiering van retailers door banken is lastig en crowdfunding kan uitkomst bieden. Deze financieringsvorm heeft diverse voordelen waarvan retailers kunnen profiteren.
Onlangs zag ik een artikel op de website van RetailTrends over een crowdfunding-campagne door het Nederlandse ondergoedmerk Undiemeister. Deze crowdfunding is bedoeld om de uitbreiding naar de Duitse markt te financieren.
Aan het fenomeen crowdfunding in het algemeen en aan dit voorbeeld in het bijzonder zitten enkele aspecten vast die interessant zijn voor andere retailers:
- Crowdfunding groeit aan zowel de aanbod- als de vraagkant en die trend zal doorzetten
- Het is veel meer dan start-up financiering en ook geschikt voor andere financieringsbehoeften
- Naast financiering zijn er andere voordelen voor retailers.
Ik werk deze drie aspecten hierna wat verder uit.
Groei zal doorzetten
De vraag naar alternatieven voor ‘financiering door banken’ groeit. Banken kijken kritisch naar financieringen en in de retailsector staan er nogal wat lichten op rood, bijvoorbeeld door fundamentele veranderingen in de sector zoals de shift naar online en door verschillende faillissementen die veroorzaakt worden door gebrekkige aanpassing aan die veranderingen. Bovendien lopen steeds meer financieringen door banken via een geautomatiseerd proces en als de uitkomst daarvan negatief is (‘computer says no’) is het lastig om nog aan geld te komen. Alternatieve financieringsbronnen zoals crowdfunding kunnen dan een uitweg bieden. Crowdfunders zijn bereid en in staat om meer risico te nemen dan banken. Bovendien is er altijd een persoonlijke beoordeling van financieringsaanvragen waardoor voorstellen niet automatisch worden afgewezen. Ook het aanbod van crowdfunding groeit. Er is veel geld in de markt dat op zoek is naar rendement. Zeker bij lage en dalende spaarrentes is crowdfunding een aantrekkelijk alternatief. Ik denk dat de groeitrends aan zowel de vraag- als aanbodkant van crowdfunding zullen doorzetten.
Veel breder dan start-up financiering
Crowdfunding is oorspronkelijk vooral gebruikt voor de financiering van start-ups. Als de financiering door ‘Friends, Family and Fools’ (FFF) is uitgeput, kan crowdfunding een start-up door een nieuwe groeifase leiden. Nu is crowdfunding – mede door de geschetste groei – ook beschikbaar voor andere financieringsbehoeften. Dat komt goed uit voor de retailsector want er is nogal wat behoefte aan financiering. Denk aan investeringen in digitalisering, duurzaamheid en – zoals in het Undiemeister voorbeeld – internationale expansie.
Naast financiering zijn er ook andere voordelen
Crowdfunders kunnen voor retailers meer betekenen dan het verstrekken van financiële middelen. Financiers zullen hun geld alleen in een formule of een merk steken als ze erin geloven. Ze hebben dus vaak al een zekere betrokkenheid bij de retailer of het merk. Dat kan ook heel goed omdat de retailsector zeer concreet is en letterlijk en figuurlijk dicht bij de mensen (en dus ook bij de financiers) staat. In bijvoorbeeld de biotech of de high tech sector is dat heel anders en dit voordeel kan de retailsector benutten. De betrokkenheid van financiers kan verder versterkt worden door hen continu te voorzien van informatie en door naast een rentevergoeding andere ‘goodies’ te bieden zoals kortingen, bijzondere producten en toegang tot speciale events zoals koopavonden. Ook in het Undiemeister voorbeeld krijgen de financiers bepaalde ‘goodies’ zoals giftcards, producten en kortingen, afhankelijk van het bedrag dat ze investeren. Op die manier kunnen financiers niet alleen ‘fan’ worden maar zelfs ‘ambassadeur’. Crowdfunding wordt dan ook een vorm van marketing.
In een recent interview met RetailTrends ben ik verder ingegaan op deze en andere facetten van crowdfunding.